- Ismertető
- 2020.07.31. 17:15:00
Ti írtátok! - M/S Batory
Az álomnyaralásodat töltöd az M/S Batory nevű luxus óceánjárón, amikor kiderül, hogy a grófnő ékszereinek lába kelt. Mindenki gyanúsított lesz, még te is. Derítsd ki, ki a tettes, hogy tisztázd saját magad, és megkapd a neked járó hírnevet és pénzt!
Az M/S Batory egy valóban létező lengyel luxus óceánjáró volt, amely köré sok legenda szövődött. Az olaszok építették a lengyelek kérésre, akik szénnel fizettek munkáikért. 1936-tól a luxushajó részese volt több rejtélyes tűzesetnek is, és illegális embercsempészet is folyt a fedélzetén. A második világháborúban a britek kibérelték a hajót csapatszállításra, a civil lakosság evakuálására, majd kompként használták. A háború után polgári személyszállító hajóként működött, óceánon 1968-ban volt utoljára, utána egy évig még rövid utakra vezényelték. Átalakították szállodahajóvá, de nem aratott nagy sikert, így 1971-ben eladták ócskavasként. A változatos múlttal rendelkező hajó ihlette meg Filip Miłuński társasjáték-tervezőt egy nyomozós játék megalkotására. Múzsájának tisztelegve a szabálykönyvben nyolc képes oldalon keresztül olvashatunk a hajó sokszínű életéről.
A dobozon látható információkból kiderül, hogy a 2-4 játékossal játszható M/S Batory szabályait tekintve könnyen tanulható társasjáték, mégsem ajánlott 12 éves kor alatt kipróbálni. Ennek oka a nyomozás bonyolultsága. A tettesre vonatkozó kérdéseinket kérdéskártyák segítségével tehetjük fel. Ezekhez a kártyákhoz úgy juthatunk, hogy adott küldetéseket teljesítünk a szereplők mozgatásával. A játékmenet erősen épít a kollekciógyűjtés, a paklitervezés és a megtervezett körök/akciók mechanizmusokra. A játékidő viszonylag rövid, csak 30 - 60 perc.
Mit rejt a luxushajó?
A doboz tartalma:
- háromdimenziós játéktábla,
- 4 paraván,
- 12 játékfigura műanyag talppal,
- 13 szereplőkártya,
- 33 kérdéskártya,
- 9 eseménykártya,
- jegyzettömb a nyomozati lapokkal,
- szabályfüzet.
Ezen kívül egy írószerszámra lesz szüksége minden játékosnak.
Nyomozásra felkészülni!
Először összeszereljük a háromdimenziós játéktáblát. Ha nem szeretnénk ezzel húzni az előkészületekre szánt időt és növelni a vizuális élményt, használhatjuk a három szintet egymás mellé kiterítve táblaként.
A bábukra elegendő a legelső játék előtt felhúzni a műanyag talpakat, tárolhatjuk őket így a dobozban. A táblán látható kerek szimbólumok jelölik, hogy a játék kezdetén mely pontokra kell bábut tenni - hogy melyiket, az nincs kikötve, tetszésünk szerint cselekedhetünk.
Felállít mindenki maga elé egy paravánt, melynek belső fele segíti a kezdő játékosokat a gyanúsítottak és tulajdonságaik felsorolásával. Mindenki kitép egy lapot a jegyzettömbből, majd a paravánja mögé helyezi.
A szerepkártyákat megkeverjük, majd két játékos esetén hármat, három és négy játékos esetén pedig egyet félreteszünk. Ő(k) a tolvaj(ok). A többi szereplőkártyát egyenlően elosztjuk a játékosok között. Mindenki csak a saját szereplőit láthatja. Az játék közbeni információkat, pedig mindenki jelölheti a nyomozati lapján.
A kérdéskártyák megkeverése után kiosztunk minden játékosnak kettőt-kettőt, amelyet szintén titokban tartanak.
A maradék kérdéskártyából húzópaklit képzünk, és a játéktér közepére tesszük. Felcsapunk három lapot a tetejéről, és képpel felfelé az asztalra helyezzük azokat.
Az eseménykártyákat is megkeverjük, és felcsapjuk a legfelső lapját.
Az a játékos kezd, aki utoljára utazott hajóval.
Eredményes nyomozást!
A játék célja fényt deríteni a tolvaj vagy tolvajok kilétére. A 13 szereplő az alábbi tulajdonságai alapján különböztethető meg egymástól: kor (fiatal, középkorú vagy idős), státusz (legénységi tag vagy utas) és nem (férfi vagy nő).
Minden szereplő egyedi, a tulajdonsághármasok nem ismétlődnek, így a tulajdonságok segítségével tudjuk kikövetkeztetni, melyik játékosnál melyik szereplők vannak. A paraván hátulján és a nyomozati lapon is fel vannak sorolva a szereplők a tulajdonságaikkal, így nem kell megjegyezni azokat. (A kapitány papagájai rendhagyó szereplők, ugyanis nincs koruk és férfiak és nők is egyszerre. További furcsaság, hogy a kapitány és a papagájai egy-egy saját szerepkártyával rendelkezik, így egy tolvaj szerepét betöltheti a kapitány is és a papagájok is egymástól függetlenül, viszont nincs saját bábujuk, a kapitány vállán ülnek a madarak, így az a bábu jelenti a kapitányt is és a papagájokat is.)
Egy kör három részre oszlik:
- Először megtehetünk a táblán négy tetszőleges lépést. Nincs kikötve, hány szereplővel (léphetünk egy szereplővel négyet, de akár négy szereplővel is egyet-egyet), viszont egy szereplővel egy körben egy helyszínre csak egyszer léphetünk, és egy helyszínen egyszerre legfeljebb három szereplő tartózkodhat. Szomszédos helyszínre csak létező ajtón keresztül léphetünk. Másik szintre a lépcsőházon keresztül jutunk el. A mozgásunkkal teljesíthetünk eseménykártyát (például legénységi taggal találkozás vagy napozóterasz meglátogatása). Ahány szereplővel teljesítettük a küldetést, annyi kérdéskártya húzására van lehetőségünk a kiterített három lapból vagy a húzópakliból. Másik jó okunk a mozgásra pedig akkor van, ha helyiség vagy fedélzet lap segítségével szeretnénk kérdezni, így befolyásolva, mely szereplőkre vonatkozzon a kérdésünk. Illetve, ha sejtjük, hogy ellenfeleink ilyenre készülnek, megpróbálhatjuk szabotálni a tervüket.
- Ezután kérdéskártyákat hozhatunk játékba egy vagy több kártyát letéve az asztalra. Ha valamelyik letett kártya alján vörös csík látható, azonnal eldobjuk az eseménykártyát, és újat húzunk helyette. (Innentől kezdve ennek az eseménynek a teljesítéséért jár kérdéskártya az előző pontban leírtak szerinti mozgásunkkal.) Ha a játékosnál csak létszám kérdéskártya található, húz egy újat a pakliból. Ha ez ismét létszám kártya, eldobja, és addig húz, amíg más típusú kártya nem következik. Az ilyen módon szerzett kártyát kötelező azonnal kijátszani.
- A kérdéskártyák felhasználásával kérdést tehetünk fel egy általunk választott játékosnak. Ha kettőnél több fő játszik, alapesetben nem tehetjük fel annak a kérdést, aki tőlünk kérdezett. Viszont, ha két ugyanolyan kérdéskártyát használunk fel, viszonozhatjuk a kérdést.
A kérdéskártyák a következők lehetnek:
- létszám (önállóan nem képezhet kérdést, a segítségével feltehetünk nem eldöntendő kérdést),
- fedélzet (a hajó emeleteinek megkülönböztetése),
- helyszín (a hajó helyiségeinek megkülönböztetése),
- nem (férfi vagy nő),
- kor (fiatal, középkorú, idős),
- státusz (legénységi tag vagy utas).
A kártyák tetszőlegesen kombinálhatóak, azonban a létszám kártya nélkül csak eldöntendő kérdések feltevésére van lehetőségünk.
Miután feljegyeztük a választ, az a személy következik, akitől kérdeztünk.
Amint valaki rájött, ki(k) a tettes(ek), azonnal bekiabálja, hogy "Vádolom!", nem kell kivárja a sorát. Megszakad a játék, a vádló bejelöli a nyomozati lapján, szerinte ki(k) a tettes(ek), majd elveszi a tettes szerepkátyá(ka)t úgy, hogy csak ő lássa, és ellenőrzi a gyanúsítását. Ha sikerrel járt, felfedi a tettes(eke)t, és megnyerte a játékot. Ellenkező esetben visszateszi a kártyá(ka)t, nem árulva el a többieknek semmit. Az így kiesett játékos már nem jön sorra többet, nem mozoghat, és nem kérdezhet, más játékosok kérdéseire azonban válaszolnia kell továbbra is. Ha a kiesett játékost kérdezik, helyette a kérdezőtől balra ülő játékos következik. A játszma addig tart, amíg nem vádolt valaki sikeresen, vagy egy játékos kivételével mindenki tévesen. (Két játékos esetén ez azt jelenti, hogy ha egy játékos hibásan vádolt, az ellenfele automatikusan megnyeri a játékot.)
Véleményem
A vidám színek, a gyermeki grafika, családi stratégiai játék besorolás és a könnyen tanulhatóság azt sugallja, hogy gyermekekkel jól játszható játékról van szó. A 12 éves ajánlott alsó korhatár láttán sejthetjük, hogy ez nem így van, azonban az előző adatok félrevezetőek, kevésbé alapos vásárló pórul járhat vele.
A háromdimenziós táblát imádom, kevés játékkal találkoztam, ami azt használna. (Aki kifejezetten ilyeneket keres, ajánlanám az Everdell - Az Örökfa árnyékában című játékot is a figyelmébe.) Nem volt nehéz az összerakás, viszont hogy ne sérüljön a sok szétszerelés-összerakás miatt, és ne is húzódjon el az előkészületekkel töltött idő, mi összerakva tartjuk a polc tetején. Aki nem szeretné így tárolni, annak is nyújt a szabályfüzet egy javaslatot az előkészületek csökkentésére: ne szereld össze a hajót, csak terítsd ki a három emeletet egymás mellé.
Nagyon tetszik, hogy a szabályok egyszerűen elsajátíthatóak, mégsem egyszerű játékról van szó: a bűntény megoldásához meg kell erőltetni az agyunkat, hogy minél gyorsabban, ellenfeleinket megelőzve tudjuk kilogikázni, ki a tettes.
Ez a mondat szintén igaz a Cluedo játékokra is, de a két játék különbözik annyira, hogy legyen mind a kettőnek helye a polcunkon. Míg Batoryban csak a tettes(ek) kilétére kell fényt deríteni, Cluedoban az eszközre és a helyszínre is. A Batoryban küldetések segítségével szerzünk kérdéskártyákat, és ezekkel tehetjük fel a kérdéseinket, Cluedoban pedig több szerepet kap a szerencse, ugyanis a kockadobás dönti el, mely helyiségekbe van lehetőségünk belépni, hogy ott egy tetszőleges személyt és eszközt meggyanusíthassunk. A Batory különlegessége a háromdimenziós tábla, a Cluedoé pedig a számos változat: Rick és Morty vagy Harry Potter világában, de akár egy luxusvillában is nyomozhatunk.
Ketten élvezem a legjobban a nyomozást, ilyenkor érződik a legjobban a versengés, a megfelelő kérdések bonyolítása az ellenfél lapjainak kiderítésére.
Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!
Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!
Farkaskoma és az elveszett melódia - Rókanyomon felturbózva
Ismertető | 2024.10.02. 17:51:00Nyomozzatok és csípjétek nyakon az enyveskezű farkast és simlis társait, mielőtt meglógnak a neves zenei díjjal.
1% - A csekély esélyek játéka
Ismertető | 2024.11.22. 14:00:00Tudtad, hogy a macskák az életük 66%-át alvással töltik? És azt, hogy hüvelykujj hiányában teljesen alkalmatlanok arra, hogy 1%-ot játsszanak? Nos, ez nem lényeges a játék szempontjából, de az esélyeknek nagy jelentőségük lesz.
Népszerű
Tábortűz - mindenkit megizzaszt egy kicsit
2024.11.17. 13:25:00 / Ismertető, BemutatóMűgyűjtők társasága
2024.11.13. 15:59:00 / Ismertető, BemutatóA Mars terraformálása: Kockajáték - Zsebterraformálás
2024.11.10. 13:00:00 / Ismertető, BemutatóEbben a fantasy kalandban bizony minden a helyén van [gsplus.hu]
2024.11.21. 14:00:00 / Kedvcsináló, novemberHallatlan - Bujkáló surströmming
2024.10.25. 20:10:00 / Ismertető, Bemutató
Friss
1% - A csekély esélyek játéka
2024.11.22. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóTudtad, hogy a macskák az életük 66%-át alvással töltik? És azt, hogy hüvelykujj hiányában teljesen alkalmatlanok arra, hogy 1%-ot játsszanak? Nos, ez nem lényeges a játék szempontjából, de az esélyeknek nagy jelentőségük lesz.
Ebben a fantasy kalandban bizony minden a helyén van [gsplus.hu]
2024.11.21. 14:00:00 / Kedvcsináló, novemberA Hajdanvölgy mítosza hosszú idő óta a legjobb társasjáték, ami nálunk járt.
Tábortűz - mindenkit megizzaszt egy kicsit
2024.11.17. 13:25:00 / Ismertető, BemutatóA Tábortűz egy igazi könnyed filler, a pár perces játékidejével és a 6 éves alsó korhatárával kicsiknek és nagyoknak egyaránt izgalmas perceket szerez.
Műgyűjtők társasága
2024.11.13. 15:59:00 / Ismertető, BemutatóA Műgyűjtők társaságában egy-egy festménykedvelő arisztokratát alakítunk, akik az irdatlan sok pénzüket festményekre költik.