- Ismertető
- 2019.10.11. 09:00:00
Ti írtátok! - Bűnjelek: Gyilkosság Hongkongban (avagy, hogyan fejleszd a benned rejlő gyilkost)
Minden emberben munkálkodik egy különös, mégis természetes érzés: a kíváncsiság. Ez az érzés az alapja a misztikumok, rejtélyek, krimik iránti érdeklődésünknek, hiszen ezeket nézve egy filmben, olvasva egy könyvben vagy akár játszva egy játékban, fokozódik a kíváncsiságunk és meg akarjuk tudni, illetve ki akarjuk deríteni, hogy mi lapul a történetek hátterében. A legtöbb ilyen alkotásnak az a célja, hogy bevonjon minket a cselekménybe és részesévé tegyen az eseményeknek, a nyomozásnak, ezért akarva-akaratlanul azt érezhetjük, hogy nem csak a szereplők feladata az eset megoldása, hanem a miénk is. Például ha egy film egy gyilkossági esetről és annak nyomozásáról szól, akkor, ahogy egyre több részletre derül fény és egyre több nyom bukkan fel, összeáll a fejünkben egy kép az ügyről és elkezdünk azon agyalni, hogy vajon ki lehet a gyilkos. Szeretem az ilyen jellegű kihívásokat, ezért tovább mentem és olyan játékot kerestem, ami ezt a műfajt veszi alapul és rám, illetve a barátaimra bízza egy gyilkossági ügy megoldását. Így találtam meg a Bűnjelek: Gyilkosság Hongkongban című társast.
A sztori
Hátborzongató gyilkosság történt Hongkongban. Nekünk, mint az ügyön dolgozó nyomozóknak kell felgöngyölíteni az ügyet és elérni, hogy a tettes elnyerje méltó büntetését. Ez csak úgy történhet meg, ha rájövünk, hogy ki az elkövető, emellett pedig megtaláljuk a gyilkosság eszközét és a döntő bizonyítékot. A feladat nem könnyű, hiszen a gyilkos köztünk van és mindent megtesz azért, hogy tévútra terelje a nyomozás menetét és ne derüljön fény szörnyű tettére. Ameddig a gyilkos megpróbál zavart kelteni, addig a törvényszéki szakértő igyekszik hasznos nyomokkal ellátni a nyomozócsapatot. Ő ismeri a bűntény megoldását és a detektívek kommunikációját figyelve, apró támpontokat adhat nekik, annak érdekében, hogy helyes irányba koordinálja a vizsgálódást.
Mi van a dobozban?
- 12 Szerepkártya:
- 1 törvényszéki szakértő
- 8 nyomozó
- 1 gyilkos
- 1 bűntárs
- 1 szemtanú
- 200 Bizonyítékkártya (piros)
- 90 Eszközkártya (kék)
- 32 Helyszínlapka:
- 1 halál oka
- 4 bűntény helyszíne
- 6 esemény
- 21 nyom
- 11 Jelvényjelző
- 6 Töltényjelölők
Előkészületek
1. A helyszín
Minden játékos kap 4 eszközkártyát és 4 bizonyítékkártyát. Ezeket képpel felfelé maga elé helyezi úgy, hogy az mindenki számára jól látható legyen. Így alakul ki a bűntény helyszíne. Ezt a helyszínt kell a nyomozóknak alaposan átvizsgálni, hiszen a gyilkos eszköz és a döntő bizonyíték is itt rejlik.
2. Szerepek
A játékosok számától függően minimum 3 és maximum 5 szerep osztható ki egy játék során. Minden esetben van egy "Törvényszéki szakértő", egy "Gyilkos", illetve "Nyomozók". 6 vagy több játékos esetén egy "Bűntárs" és egy "Szemtanú" is játékba kerülhet. Mindenki kap egy szerepkártyát és megnézi azt. Senki sem fedheti fel kilétét, kivéve egy játékost, aki a törvényszéki szakértő kártyát kapta, ugyanis ő lesz a játékmester. Ő magához veszi a 6 töltényjelölőt, illetve az előtte levő 4 bizonyítékkártyát és 4 eszközkártyát lecseréli helyszínlapkákra, melyeket egyelőre képpel lefelé maga elé helyez.
3. Jelvények
Ahogy a való életben, úgy a játékban is rendelkeznek jelvénnyel a nyomozók. A törvényszéki szakértő kivételével mindenki kap egyet. Ezeknek a nyomozás fázisban lesz szerepük, ugyanis minden detektívnek csak egy alkalma lesz megvádolni valakit, amit a jelvénye „feláldozásával” tehet meg. Rossz tipp esetén elveszíti jelvényét, ezt követően ugyan részt vehet még a nyomozásban, viszont már nem gyanúsíthat meg senkit.
Játékmenet
A játékmenet 3 nagyobb szakaszra bontható.
1. A bűntény
Ebben a szakaszban mindenki becsukja a szemét a játékmestert leszámítva. Az ő felszólítására az a játékos, akire a gyilkos szerep jutott kinyitja a szemét (illetve ha van bűntárs, akkor ő is). A gyilkos a saját lapjai közül kiválaszt egy eszközt és egy bizonyítékot. Miután ezekre egyértelműen rámutatott, ismét becsukja a szemét (és a bűntárs is). Abban az esetben, ha szemtanú is van az adott körben, akkor most ő nyitja ki a szemét és a törvényszéki szakértő megmutatja neki, hogy ki volt az elkövető (és a bűntársa). Amint ez megvolt, mindenki kinyithatja a szemét és kezdődhet a nyomozás.
2. A nyomozás
Ez a legfontosabb szakasz, lényegében itt kezdődik a játék. A nyomozás 3 fordulóra tagolódik, melyek egy bizonyítékgyűjtés és egy előadás fázisból állnak.
A bizonyítékgyűjtés során, szabadon diskurálhatnak a detektívek az ügyről és próbálják megoldani azt. Természetesen ilyenkor nem elképzelhetetlen, hogy elszabadulnak az indulatok, hiszen az ésszerű érvelés mellett a kőkemény vádaskodás és sárdobálás sem maradhat el. Eközben a törvényszéki szakértőnek le kell helyeznie "A halál oka" lapkát és "A bűntény helyszíne" lapkák közül egyet, amit ő választ ki. A maradék helyszínlapkákat összekeveri és képpel lefelé fordítva húzópaklit alkot belőlük. Ebből a pakliból véletlenszerűen kihúz négyet és "A halál oka", illetve "A bűntény helyszíne" lapkák mellé helyezi úgy, hogy azok mindenki számára jól láthatóak legyenek. Minden lapkán 6 információ található, a szakértő ezek megjelölésével kommunikálhat.
Az első forduló bizonyítékgyűjtés fázisa alatt szétosztja a rendelkezésére álló 6 töltényjelölőt, lehetőleg úgy, hogy azzal segítse a nyomozók munkáját. Ekkor hagy némi időt, hogy a nyomozók kielemezzék a nyomokat, és amikor már nem nagyon tapasztal előrelépést az ügyben, akkor véget vet a bizonyítékgyűjtés fázisnak és kezdetét veszi az előadás. Ebben a fázisban már nem beszélhetnek szabadon a játékosok, mindenkinek egyesével kell kifejteni, hogy mi a véleménye az esetről. Amikor az utolsó játékos is befejezte mondanivalóját, következik a második forduló.
Ez nagyjából ugyanúgy fog zajlani, mint az első forduló. A játékmester húz egy új helyszínlapkát, amit ki kell cserélnie az egyik lent lévő lapkára. Így új nyommal tud szolgálni a játékosok számára. A bizonyítékgyűjtés után ismét előadás következik, majd a harmadik forduló.
A harmadik forduló egy az egyben ugyanaz, mint a második, viszont fontos tudni, hogy miután az utolsó játékos harmadik, egyben végső véleménye is elhangzott, a játék azonnal véget ér. Tehát eddig van idejük a nyomozóknak kitalálni, hogy ki a tettes, milyen eszközzel gyilkolt és mi a döntő bizonyíték.
3. Az ügy lezárása
A játék során, amikor valamelyik nyomozó úgy érzi, hogy ő tudja az eset megoldását, akkor a jelvényét felhasználva lehetősége nyílik megvádolni valakit (a gyilkos és a bűntárs is megteheti ezt, ezzel összezavarva a nyomozókat). A vádlónak pontosan el kell találni a gyilkosság eszközét és a döntő bizonyítékot is. Ha a játékos nem talál el mindent, akkor azt a törvényszéki szakértő csak fejrázással vagy egy szimpla „nem” válasszal adhatja a tudtára, illetve a jelvénye elvételével, azt már nem árulhatja el, hogy a tippjével teljesen tévúton jár-e az illető vagy csak részben. A játékosok jelvény nélkül is folytathatják a nyomozást, de többször már nem vádolhatnak meg senkit. Azonban ha sikerül eltalálni az említett dolgokat, akkor a játéknak vége, a törvényszéki szakértő és a nyomozók (illetve a szemtanú) megnyerik a játékot.
A gyilkos (és a bűntárs) akkor nyerhet, ha a nyomozóknál nem marad jelvény, vagy ha az utolsó forduló előadásfázisa véget ér. Ez azt jelenti, hogy sikerült átvernie a nyomozókat, akik rosszul értelmezték a nyomokat és nem találták meg a lebuktatáshoz szükséges tárgyakat. Ha szemtanú is van a játékban, akkor a gyilkos az ő megnevezésével (kiiktatásával) is elmenekülhet az igazságtétel elől.
Játékélmény
A játékmenet nem olyan bonyolult, hogy ne lehessen egy menet után belerázódni, de annyira nem is egyszerű, hogy gyorsan rá lehessen unni. A rengeteg kártya miatt minden körben más és más kombinációk jönnek létre, így szinte lehetetlen kétszer ugyanúgy játszani, ezért nagyon magas újrajátszhatósággal rendelkezik a Bűnjelek.
A játékleírásban kapunk egy alapsztorit, de teljes mértékben a játékosokon múlik, hogy hogyan képzelik el a gyilkosságot és a nyomozást. A kiosztott lapokból szinte bármit ki lehet hozni, csak a mi kreativitásunk szab határt. Akire a gyilkos szerep jut, eldöntheti, hogy milyen stílusban „gyilkol”. Pár lejátszott meccs után a mi társaságunkban voltak elvetemült, Jason Voorhees kaliberű, brutális vérengzést rendezők, akaratlanul gyilkoló balfékek, és hidegvérű, profik is, akik balesetnek állították be tettüket.
Mi nem bíztunk annyira a szembecsukós módszerben, amit a játék ajánl - és egymásban sem - ezért azt a részt úgy oldottuk meg, hogy mindenki kiment a szobából és a törvényszéki szakértő egyesével behívta a játékosokat. Így a tettesnek nem csak arra volt lehetősége, hogy kijelölje a gyilkos eszközt és a bizonyítékot úgy, hogy azt biztosan senki ne lássa, de egész sztorit tudott felhúzni a gyilkosság köré, ezáltal a törvényszéki szakértő is teljes képet kapott arról, hogy az a kombináció hogyan pattant ki a játékos fejéből. Ez talán kicsit meg is könnyítette a dolgát a nyomok kiosztása során. A játék gyenge pontjai így is a helyszínlapkák. Ezek többnyire segítik a nyomozást, de vannak szituációk, amikor a rajtuk lévő információk szinte teljesen irrelevánsak, de az is előfordulhat, hogy az addig lezajlott (lehet, hogy helyes) nyomozásnak merőben más irányt adnak.
A gyilkosnak így is jól kell taktikázni, ha nyerni akar. A nyomozók mindig többségben vannak, a kérdés csak az, hogy hogyan válogatják ki a rengeteg elhangzott teória közül azt, ami valós. Előfordul, hogy a nyomok több játékos lapjára is illenek, így könnyen rossz emberre terelődhet a gyanú, amit a gyilkos kellő rafináltsággal és pókerarccal tökéletesen kihasználhat. Ezért a játékosoknak nem csak a lapjait kell nézni, hanem a viselkedését is. Magas szintű emberismeret, kellő odafigyelés, illetve a nyomok helyes értelmezése szükséges ahhoz, hogy valaki jó lehessen ebben a játékban.
Összegzés
Mindenképpen szerettünk volna kipróbálni egy nyomozós játékot otthon, társas formájában. A választás nehéz volt, mert még itthon nincs akkora piaca ezeknek a játékoknak és általában magasabb árkategóriában szerepelnek, emiatt óvatosabb az ember a döntésnél, nehogy mellélőjön. A cél egy olyan játék megvétele volt, ami elég bonyolult és mély ahhoz, hogy átadja a nyomozós, krimi élményt, emellett viszont egyszerű is annyira, hogy pár menetre bármikor elő lehessen venni. Nyugodtan mondhatom, hogy a Bűnjelek: Gyilkosság Hongkongban telitalálat volt, hiszen minden elvárasunknak megfelelt.
Egyszerű, hangulatos, szórakoztató. Egy menet körülbelül 20 perc alatt lemegy, ez a játékosszámtól és az ügy komplexitásától függően változhat. A nagyobb játékosszám izgalmasabb játékot eredményez, így érdemes minél több embert összeszedni, akit érdekel egy kis nyomozgatás (4-12). 14 éves kor fölött ajánlják, amit szerintem érdemes betartani, hiszen megkövetel bizonyos szintű érettséget a játék.
Emellett a megjelenést is szeretném kiemelni, hiszen nagyon tetszetős. A játék kívül-belül gyönyörű. A grafikák egyszerűek és letisztultak, tökéletesen tükrözik a műfaj kicsit sötét, komor hangulatát. A sztori helyszíne (Hongkong) miatt még kínai írásjelek is színesítik a kártyákat és ábrákat.
Ajánlani azoknak tudom, akik szeretik az olyan játékokat, ahol valamilyen szerepbe kell bújni, interaktív játékmenetet keresnek, ahol figyelni kell a többiekre, együtt kell működni velük vagy éppen ki kell játszani őket és nem utolsó sorban szeretik a krimi hangulatot, a rejtélyeket és a misztikus történeteket. Jó nyomozást mindenkinek!
Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!
Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!
Babaróka karácsonya - Ünnepi hangolódás ovis kortól
Ismertető | 2024.12.23. 14:00:00Babaróka a családjával nekilát a karácsonyfa díszítésnek, de jajj a díszek szétgurulnak, elbújva mindenféle zegzugos helyen a szobában. Gyertek, keressük meg együtt az összes díszt és öltöztessük ünnepi díszbe a fenyőfát!
Similo – A néma barkohba
Ismertető | 2024.12.19. 14:00:00Hasonlít, vagy nem hasonlít? Ez itt a kérdés! Na de miben hasonlít? Mindegyiknek nagy a feje? Vagy van kalapja? Esetleg nemzetiség, kor, foglalkozás? Ja, hogy mindkettőnek arany gallérgombja van. Naná, hogy egyértelmű…
Népszerű
Pingvin légitársaság - Zűrzavar a kapcsolók között
2024.12.21. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóSarkvidék - Hangolódás télre
2024.12.17. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóTriot minden háztartásba!
2024.11.30. 19:46:00 / Ismertető, BemutatóSimilo – A néma barkohba
2024.12.19. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóKluster – Mágneses vonzerő
2023.12.13. 17:25:00 / Ismertető, Bemutató
Friss
Babaróka karácsonya - Ünnepi hangolódás ovis kortól
2024.12.23. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóBabaróka a családjával nekilát a karácsonyfa díszítésnek, de jajj a díszek szétgurulnak, elbújva mindenféle zegzugos helyen a szobában. Gyertek, keressük meg együtt az összes díszt és öltöztessük ünnepi díszbe a fenyőfát!
Pingvin légitársaság - Zűrzavar a kapcsolók között
2024.12.21. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóFigyelj! Négy szürke gomb: ventilátor, ejtőernyő, ventilátor, gázmaszk. A gázmaszkot kell megnyomni! Nagy piros tekerő, körbe mindenféle jel, a négylábú pókra tekerd át! Kék mosógépszerű, alatta két kék gomb, a bal oldalit nyomd meg!
Similo – A néma barkohba
2024.12.19. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóHasonlít, vagy nem hasonlít? Ez itt a kérdés! Na de miben hasonlít? Mindegyiknek nagy a feje? Vagy van kalapja? Esetleg nemzetiség, kor, foglalkozás? Ja, hogy mindkettőnek arany gallérgombja van. Naná, hogy egyértelmű…
Sarkvidék - Hangolódás télre
2024.12.17. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóGyűjts minél több ugyanolyan állatot egymás után, és tedd minél erősebbé a titkos totemállatodat!