Támogasd a Tarsasjatekok.com-ot a Patreonon! Támogatom!

A rókák tudománya - Tenyéssz saját rókákat!🦊

1958-ban Demitri Beljajev és Ljudmila Trut a kutyák háziasításának évezredes folyamatát próbálta modellezni orosz ezüstrókákkal. Egy rókacsoportból kiválasztották azokat a rókákat, amelyek az emberre a legtöbb kíváncsisággal reagáltak, és tenyészteni kezdték őket, majd minden generációból csak a legszelídebb kölyköket választották ki szülőknek. A kísérlet lenyűgöző eredményeket ért el: bár csak szelídségük alapján választották ki a rókákat, számos olyan fizikai jellemvonást is észleltek rajtuk, amiket a háziasított állatoknál szoktunk: foltokat, lógó füleket, kunkori farkat és ugatást. Ennek a kísérletnek lehetsz Te is része ebben a gyönyörűszép, egyórás családi társasjátékban!

Előkészületek

Előkészítjük a táblát a tudománykártya-paklival, felcsapunk négy szponzorkátyát, és mind mellé egy-egy ellátmányt, majd az ellátmánysávot is feltöltjük ellátmánnyal. A tábla alatt fog helyet kapni a rókakennel: felfedünk játékosszámnak megfelelő mennyiségű nőstény és hím szülőt. A jellemvonáskockákat (lilák a farokért, a kékek az ugatásért, a pirosok a foltokért, a barnák pedig a fülekért felelősek), a zöld szelídségkockákat, a jellemvonás-, a szelídség- és a pontjelölőket kirakjuk. Mindannyian elveszünk egy játékostáblát, tizenkettő üres rókakártyát, egy fogaskereket, tíz rókafigurát, egy szelídségkockát, egy filctollat, egy segédletet és egy kezdeti tanulmányt. Kiosztjuk a körsorrend- és szelídségjelölőket.

A rókák tudománya öt generáción, vagyis fordulón keresztül zajlik. Minden forduló egy választás, egy tenyésztés, egy kutatás és egy adminisztrációs fázisból áll. A választás és a kutatás fázisok után lehetőségünk van fejleszteni. Az ötödik generáció végével a kísérlet véget ér: a pontozókártya segítségével összeadjuk a tanulmányokért, a szponzorokért, a fejlesztésekért, a szelídségi díjjakért, pontjelzőkért, tudománykártyákért és a megmaradt ellátmányokért járó pontokat. A legtöbb ponttal rendelkező játékosnak sikerült a legszelídebb rókákat tenyésztenie!

Választás

A választásfázis során mindannyian háromszor, a körsorrendjelzőink szerint kerülünk sorra. A kennelből egy nőstény és egy hím szülőt, az ellátmánysávról pedig egy ellátmányt kell választanunk, de ezt tetszőleges sorrendben tehetjük meg. A választott ellátmány helyére fogaskerekünket kell leraknunk: ez fogja meghatározni a következő forduló körsorrendjét. Szvetlana és Jurij elég jó páros lenne, Szvetlanat sikerült is megszereznem, de sajnos a kinézett hímet ellenfelem elvitte, mielőtt újra sorra kerültem volna.

Tenyésztés

Ezután mindannyian egyszerre tenyésztünk kölyköket. Felhúzunk egy üres kölyökkártyát, elvesszük a választott szülőkön felsorolt kockákat, hozzáadjuk a saját szelídségkockáinkat, és dobunk velük. Egy kockaoldalon lehet fél, egész, két fél vagy egy fél és egy egész tulajdonság. Egy kockán szereplő két fél szimbólum nem számít egy teljesnek, ahhoz egy másik kockával kell társítani. A zöld szelídségkockák -és jelölők univerzálisak, bármilyen jellemvonást teljessé tesznek vagy helyettesítenek. A dobott értékeket tetszőlegesen rendezhetjük, igyekezve a legtöbb szimbólumot létrehozni. Ha biztosak vagyunk a kombinációban, kitöltjük a kártyánkat: minden teljes szimbólum után bejelölünk egy mezőt a megfelelő jellemvonássávon. A négyzetekbe X-et rajzolunk (ez fogja meghatározni a következő generációban az érte járó kockákat), a körökbe pedig pöttyöt (ezek után kapunk jelölőket a következő fázisban). Összeadjuk az összes X-et és a pöttyöt, így kapjuk meg a szelídségpontot – ezt a kártya jobb felső sarkába írjuk. Végül nevet adunk a jövevénynek. Vajon Kormi lesz a legszelídebb a négy pontjával?

Kutatás

A kutatás során először leellenőrizzük tanulmányainkat. Minden tanulmány három szintes. Egy szint teljesítéséhez egy kölyköt kell rendelni ahhoz, amelyik rendelkezik megfelelő számú bejelölt mezővel az adott tulajdonságokból. Egy kölyök csak egy tanulmány egy szintjéhez vethető be, minden szint csak egyszer teljesíthető, és egy tanulmány szintjeit csak sorban lehet teljesíteni, nem lehet egyet sem átugrani. Fa rókafiguránkkal jelöljük, hogy az adott tanulmányon hol tartunk. Bár Hópihe tulajdonságaival megfelelt a tanulmányom második szintjéhez is, csak a legkisebb teljesítetlen szintet tudom megcsinálni, ami jelenleg az első.

Ezután begyűjtjük a jellemvonás-jelölőket a kölykünkön berajzolt pontok alapján.

Adminisztráció

Az adminisztrációs fázisban felkészülünk a következő generációra: visszatesszük a jellemvonáskockákat a közös készletbe, eldobjuk az összes szülőt (a kennelből és a táblánk mellől is), a kölyköket a kennelbe helyezzük – ők lesznek a következő generáció szülői –, és szükség esetén újakat is húzhatunk melléjük. A legtöbb szelídségponttal rendelkező kölyök tenyésztője díjban részesül: egy figuráját a szelídségsáv következő szabad mezőjére helyezi játék végi pontért, a többiek pedig kárpótlásul szelídségjelzőkhöz jutnak. Visszavesszük az ellátmánysávról a fogaskerekünket, ennek megfelelően kiosztjuk a körsorrendjelölőket, és új ellátmányokkal töltjük fel a sávot.

Fejlesztés

A tenyésztés és a kutatás fázis végén lehetőségünk van fejleszteni: egyforma jelölőpárok vagy -triók eldobásával végrehajthatunk egy fejlesztést a táblánk négy sávján, balról jobbra. Így generációnként két vagy három kölyköt is tenyészthetünk, új tanulmányokhoz és plusz szelídségkockákhoz juthatunk, vagy játék végi pontokat és azonnali ellátmányt biztosító szponzorokat szerezhetünk.

Haladó mód

A játékot haladó módban játszva büntetés jár, ha testvéreket használunk fel tenyésztéshez: ugyanolyan háttérszínű szülők választása esetén két tetszőleges most szerzett jelölőnket el kell dobnunk. Nagyon jó kockákhoz jutnék Pihe és Puha párosításával, de vajon megéri feláldoznom ezért a kombinációért két jelölőmet?

A rókák háziasítása

A játék csodaszép, a téma és a háttértörténet érdekes. Imádom, hogy a szimultán fázisok miatt nincs holtidő, és létszámtól függetlenül egy óra marad a játékidő. Bár magamnak dobálom a kockákat és irkálom be a tulajdonságokat, a választásfázisnak köszönhetően bőven van interakció, nem érzem azt, hogy egymagamban játszadozok. Hogy egyedül és ketten játszva is izgalmas legyen a választás, automatizált ellenféllel fűszerezzük meg a partit - én személy szerint nem vagyok oda ezért a megoldásért, engem kiragad a flowból, amikor helyette cselekszem. Megosztó érzés volt a kölyökkártyákra először filccel írni: volt, akit izgalomba hozott, mást pedig megijesztett. De ijedtségre semmi ok, ha a játék végén letöröljük a lapokat, nem maradnak maszatosak. A kölykök elnevezése egy nagyon cuki kis plusz, ami miatt még jobban bele tudjuk élni magunkat a játékba. Állatszerető családoknak kötelező darab!

A(z) A rókák tudománya társasjátékot a Reflexshop biztosította számunkra!

Keresd fel a boltot és tekintsd meg a játék adatlapját!


MEGNÉZEM A JÁTÉKOT
írta -- gevanda

Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!

Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!

17Nov

Tábortűz - mindenkit megizzaszt egy kicsit

Ismertető | 2024.11.17. 13:25:00

A Tábortűz egy igazi könnyed filler, a pár perces játékidejével és a 6 éves alsó korhatárával kicsiknek és nagyoknak egyaránt izgalmas perceket szerez.

02Okt

Farkaskoma és az elveszett melódia - Rókanyomon felturbózva

Ismertető | 2024.10.02. 17:51:00

Nyomozzatok és csípjétek nyakon az enyveskezű farkast és simlis társait, mielőtt meglógnak a neves zenei díjjal.


Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • A rókák tudománya