Támogasd a Tarsasjatekok.com-ot a Patreonon! Támogatom!

Ti írtátok! - Tour Operator

Velem együtt vélhetően sokan ábrándoztak arról, milyen lehet egy utazási irodát vezetni, vagy legalább dolgozni benne. Amikor a potenciális ügyfelek révén egy kicsit saját vágyainkat is megvalósítani kívánjuk, eljuttatva őket álmaik desztinációjába. A Tour Operator egy 2-4 fő-ig játszható családi játék, amely az utazásszervezők világába kalauzol el bennünket. Minden játékos 1-1 utazási irodát igazgat, célja pedig az utcáról beeső, utazni vágyó delikvenseket az általuk preferált célállomásra reptetni, figyelembe véve a kívánt tartózkodási időket, szoba típusokat, vagy épp az adott városban elérhető szórakozási lehetőségeket… Milyen kellemes tehernek tűnik ugye? Néha azonban cseppet sem könnyű…

Előkészületek

A játék előtt a játéktábla kialakítására kerül sor, ekkor a városkártyákból véletlenszerűen, képpel felfelé felépítünk egy négyzetrácsot, ezen fogunk mozogni. 
A játék elején minden játékos választ egy színes repülőt és maga elé helyezi azt. A repülő mellett kapunk egy utazási iroda és egy szálloda táblát, amit magunk elé helyezünk, ezekre gyűjtjük a különböző kártyákat és erőforrásokat. 
Az alkalmazottak és a vendégek kártyáiból 1-1 húzópaklit képezünk, és az erőforrásjelölő zsetonokkal együtt mindenki számára elérhető helyre tesszük. 
A saját utazási irodánk logójával ellátott jelölőket magunk elé vesszük, 1-1-et ezekből a pontozótábla nullás mezőjére helyezzük. Minden szabad repülőgép ülésünkre 1-1 tiszta ülés jelölő zsetont helyezünk, szállodai szobáinkra pedig tiszta szoba jelölőket. Magunkhoz veszünk 2 üzemanyagjelzőt és 2 kupont, és a saját nyersanyag-területünkre helyezzük. 

Játékmenet

A játék játékos számtól függő, előre meghatározott fordulóból áll, egy forduló pedig összesen 6 fázisból, a fázisok a következők:

  1. Szállodai vendégek kijelentkezése.
  2. Új turisták megjelenése.
  3. Erőforrások begyűjtése.
  4. Turisták utaztatása.
  5. Szállodai becsekkolás.
  6. Tevékenységek elszámolása, hangulatkezelés.

Első fázis - szállodai vendégek kijelentkezése

Ebben a fázisban az előző forduló(k)ban érkezett utasok tartózkodási idejét csökkentjük, akinek pedig lejárt a megérdemelt pihenése, azt kicsekkoljuk a szobájából. Értelemszerűen ezt a fázist a játék első fordulójában kihagyjuk, hiszen akkor a szobáink még üresek, az ágyak tisztán, megvetve várják, hogy az első fecskék megérkezzenek. 

Második fázis - az első fecskék megérkeznek az irodába

A játékosok a turisták húzópaklijából a kezdőjátékossal kezdve húznak, pontosan egyel kevesebb kártyát, mint ahány szabad helyük van az utazási irodában. A húzott kártyákat pedig ráhelyezik az iroda megfelelő mezőire, valamint a saját irodájuk logójával ellátott zsetonokkal megjelölik a turisták türelmi állapotát. Merthogy az is van ám nekik... Ha nem figyelünk oda, és túl sokáig váratjuk, dühös lesz, távozik, és ez súlyos győzelmi pontokba kerül... 

Harmadik fázis - erőforrások begyűjtése

Itt ismét bejön a játékba némi szerencsefaktor, ugyanis egyszerre dobunk az 5 kockával, majd begyűjtjük a kidobott erőforrásokat. A gyűjthető erőforrások a következők:

  • Kupon a várakozó utasoknak.
  • Üzemanyag.
  • Tiszta szoba jelző.
  • Tiszta ülés jelző.

A kupont fel tudjuk használni, hogy egy várakozó utast jobb kedvre derítsünk, ezért hajlandó lesz még némi türelmet mutatni, ha nem tudjuk az eredetileg igényelt időn belül elrepíteni. Az üzemanyag a repüléshez kell, minél messzebbre repülünk, annál többre van szükség, de erről picit később. Magától értetődő igény, hogy az T. utasok a repülőn tiszta üléseket, a szállodában pedig kitakarított szobákat kívánnak, ezek nem teljesítése csökkenti az elérhető pontjaink számát. Joker dobása esetén mi magunk dönthetjük el, melyik erőforrást választjuk. A legizgalmasabb az alkalmazottak esete, itt egy húzópakliból 3 lapot felhúzva választunk egy alkalmazottat, akit felvéve vagy egyszeri, vagy rendszeres bónuszhoz juthatunk. Sokszor nagyon hasznos képességek birtokába kerülünk velük, ezért szerencsés, ha ebből is kerül kidobásra. Van egy extra lehetőségünk, amennyiben nem vagyunk elégedettek a kidobott erőforrásokkal, ekkor egy kockát feláldozva, egy másik kockát a tetszőleges oldalára fordíthatunk. Így egyel kevesebb, de vélhetően hasznosabb erőforráshoz jutunk.

Negyedik fázis - "Indul az utazás, csak erre vártál..."

Izgalmas fázis ez, itt kell eldöntenünk, kiket viszünk magunkkal a következő járattal. Célszerű végiggondolni, hogy akit felteszünk a repülőre, azt biztosan a számára legmegfelelőbb városba és üres, tiszta szobába tudjuk-e irányítani. Ha valamely feltétel a későbbiekben nem tud teljesülni, akkor bizony ismét jönnek a mínusz pontok... Összesen maximum 3 utast tudunk szállítani, ezek közül 1 hely business-class, ide célszerű azokat az utasokat ültetni, akiknek erre igényük van. Akinek nincs, az is kerülhet ide, de nem jár érte plusz pont (bezzeg, ha valakit ilyen igénnyel beültetünk az economy-ba...). Amikor a turisták kényelmesen elhelyezkedtek, öveket becsatolni, felszállás következik. A repülőgép a játékosszámtól függően kialakított négyzetes játéktéren fog mozogni, az első fordulóban a játéktér széléről. Kizárólag oldalszomszédos mezők irányába haladhat, tehát átlósan nem mozoghat, és amennyi várost érint, annyi üzemanyag-zsetonba kerül számunkra a repülés. Ha megérkeztünk a kívánt célállomásra és befizettük érte a megfelelő mennyiségű kerozin-tokent - még mielőtt a turisták álomra hajtanák fejüket - jön a győzelmi pontok elszámolása. Fontos, hogy először megnézzük, hogy a gépen lévő vendégek mindegyike számára elérhető-e az igényelt mennyiségű és minőségű szoba, ráadásul kitakarítva (értsd: tiszta szoba jelzőkkel az adott szobán). Amennyiben nem áll rendelkezésre elegendő szoba, vagy a szabad szoba nincs kitakarítva, úgy az az utas, akit nem tudunk elszállásolni, elégedetlenül távozik, 3 GYP mínuszt okozva számunkra. Olyan eset is fennállhat, hogy alacsonyabb komforttal bíró szobába tudjuk csak elhelyezni vendégünket, ez -1 pontunkba fáj, de legalább tető került a feje fölé. Eddig csak a mínusz pontokat néztük, de abban az estben, ha a feltételek teljesülnek, és a vendégeket tiszta, az igényeiknek megfelelő szobában tudjuk elszállásolni, akkor az adott célállomáson elérhető pontokat kapjuk minden vendég után. Minden célállomáson 4 szabadidős aktivitás is érhető el, amik a következők: 

  • természet,
  • szórakozás,
  • vásárlás,
  • kultúra.

Az általunk kiválasztott utasoknak szintén fenti 4 aktivitás valamelyikére (esetenként többre is) van igénye, így célszerű őket olyan lokációba szállítani, ahol az igényeik kielégítése után a lehető legtöbb győzelmi pontot kaphatjuk.

Ötödik fázis

Miután minden vendég után elszámoltuk az adott desztinációba érkezésért járó pontokat, itt az ideje, hogy álomra hajtsák fejüket a kívánt szobákban. Az utasok kártyáját a repülőről a szállodai tábla szobáira helyezzük, és saját utazási irodánk jelölőjével jelöljük meg, hány hetet kívánnak a szobában tartózkodni. 

Hatodik fázis

Ebben a fázisban három dolgot cselekszünk. Egyrészt elszámoljuk a szabadidős tevékenységekért szerzett pontokat a pontozótába külön erre kialakított részén. Itt, a megfelelő kombinációk teljesítése után, az azokat elsőként elérő játékos további bónuszpontokat kap. Másrészt - amennyiben az utazási irodában várakozó vendégek vannak -, úgy az ő moráljukat eggyel alacsonyabbra vesszük - hiszen türelmetlenségük fokozódik -. Harmadrészt pedig a város kártyáját, ahol repülőnk áll lefordítjuk, a játék további részére már nem elérhető ez az úticél, átrepülni természetesen szabad rajta. 
Ezzel gyakorlatilag véget is ér egy forduló, az első fázissal pedig megkezdődik a következő, és tart a játékosszámtól függő hosszig. A következő forduló kezdőjátékosa mindig az lesz, akinek kevesebb győzelmi pontja van. Mivel a pontozás fordulónként zajlik, és mindent azonnal le is pontozunk, az utolsó forduló végén az győz, akinek ránézve a pontozótáblára előrébb áll a jelölője. 

Összegzés

  • A játékidő a doboz szerint 45-75 perc, mi úgy éreztük - bár csak két fővel játszottuk -, hogy két fővel 45 perc alatt befejezhető. Ehhez az is kellett - főleg amikor már rutinosabbá váltunk -, hogy szimultán cselekedtünk ott, ahol azt a játék megengedte.
  • A kártyák minősége nem kiemelkedő, mivel erősen forognak, talán érdemes lehet védőzni őket. A zsetonok helyenként kicsik az én kezemnek, a sárga szín mind a kockán, mind a zsetonon kicsit nehezebben látható, a punch boardból finoman kell kinyomkodni őket, mert könnyen szakadnak, de a játékélményt ez igazán nem befolyásolja.
  • A játék pontozási rendszere nagyjából jól balanszolt, játék közben az ember látja, ha a másik kicsit elhúz, de a végére eddig minden játékunk viszonylag szoros eredményt hozott. Többször volt közöttünk akár 10 pont is a játék során, a végén mindig kevesebb, mint 5 pont döntött. Hogy ezt elhelyezzem térben és időben, a pontozótábla 100-ig van számozva, nagyjából 70-80 pont között szoktunk végezni. Ráadásul simán előfordulhat az utolsó körben előzés, ha valakinek ott jönnek össze magasabb pontértékű úticélok és szórakozási lehetőségek, nagyot lehet kaszálni.
  • Az erőforrásokat már nem érzem teljesen megfelelően kiteszteltnek. Általában erőforrás-szűkösség jellemzi a játékot, mindig kicsit sakkozunk, mi fájna jobban, ha nem lenne elég tiszta szoba, vagy tiszta ülés?! De a kupon lényegesen súlytalanabb erőforrás, mint a többi. Alig használjuk a játékban, ugyanakkor kapásból 2-vel kezdünk, tehát leginkább csak gyűlik, másra pedig nem használható, csak a türelmi szint csökkentésre az utazási irodában.
  • Alapvetően megfelelő a 8+ éves ajánlás, mivel nem egy agyégető játék, hanem szépen, elemi lépéseken keresztül, logikus döntések láncolataként jutunk el a végső célhoz, hogy a turisták végül elégedetten, minél több GYP-t szállítva nekünk csekkoljanak ki a szállodai szobákból. Mivel nem teszünk keresztbe a másiknak, megfelelően játszható gyerekekkel, mert ha mi jobban átlátjuk, akkor a végén több pontot szerzünk, de ezzel az ő játékát nem befolyásoljuk.

Összességében egy nagyon kellemes hangulatú családi játéknak mondanám, amiben felnőtt, gyerek, felnőtt a gyerekkel is megtalálja a számára megfelelő mélységeket. Logikusan kell, minél előrelátóbban átgondolni a következő lépéseinket, természetesen mind a kártyahúzásban, mind az erőforrások kockákkal való kidobásában egy komoly szerencsefaktor érkezik a játékba, de ezeket egyrészt a gyerekek szeretni szokták, másrészt a feleségemen úgy látom, a felnőttek is vágynak egyfajta kiszámíthatatlan történésre, és valljuk be, kiszámíthatatlan kuncsaftok, extrém igényekkel az utazási irodákban is bármikor megjelenhetnek...

írta -- steeeven88

Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!

Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!

27Márc

Waterfall Park – „Én azt neked oda nem adom…”

Ismertető | 2024.03.27. 14:00:00

"-Add nekem 3 pénzért! -Áhh annyiért oda nem adom, adj érte 6-ot! -Én 3-at adok érte, meg két bárt, és nem kell Józsinak eladnod!" Ilyen és ehhez hasonló párbeszédekre számíthattok a Waterfall Park játék közben!

14Márc

Szellemtinta - Szűkszavú szellemek szerenádja

Ismertető | 2024.03.14. 14:00:00

Vajon milyen szóra gondolt a kísértet? Kérdezz tőle bátran, de vigyázz, hogy ne mondjon túl sokat, mert minden szavát hallja az ellenfél is!


Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Tour Operator