- Ismertető
- 2020.11.30. 08:00:00
Ti írtátok! - Drakon (3. edition) - avagy a pórul járt fosztogatók!
A sárkány barlangjának kincsei mindig csábítóak, főleg ha bajtársaiddal kalandokra vágyva merészkedtek le. Hírnévre és még nagyobb zsákmányra számítva. Igen ám, de a baj ott kezdődik, mikor a tervek dugába dőlnek, és a sárkány felébred. A szerencse viszont mellétek áll vagy épp a balszerencse? Mikor a sárkány úgy dönt nem fal fel rögtön titeket, hanem eljátszadozik veletek és hagy egy kis egérutat, de csak a legkapzsibb és legrátermettebb fog kijutni az útvesztőből. A kihívást elfogadva kezditek meg utatok, hogy az első kalandor, aki összegyűjt, tíz aranyat sikeresen kijusson az útvesztőből, a többiek pedig hivatalosak lesznek a vacsorára, mint főfogás. Elsőre mi sem egyszerűbb a gyakorlott kalandorok számára, de az útvesztő tele csapdákkal és még a pikkelyes házigazda is nehezíti dolgotok. Itt az idő, hogy mindenki legjobb képességeit latba vetve társait hátba szúrva, bizonyítsa rátermettségét.
Ebben a nem mai játékban egy izgalmas, könnyen tanulható partijátékot ismerhetünk meg. A játék több kiadást is megélt az első 2001-es, míg a legújabb negyedik kiadás 2015-ös. Ez a bemutató a 2006-os harmadik kiadást fogja bemutatni, ami a második kiadás grafikailag megújult a kiegészítőket is magába foglaló, és már műanyag minikkel ellátott, kiadását takarja. A Drakon egy 2-től 6 főig játszható lapka lehelyezős, konfrontatív játék. A játékidő tapasztalatok szerint igen változó, de mindenképp a rövidebbek (nagyon maximum 60 perc) közé tartozik. A hosszúsága az eltérő létszám és a játékmód függvényében változhat. A játék piktogramokat használ így nyelvfüggetlen, de a különböző lapkák magyarázatához, a segédlet értelmezéséhez szükséges némi nyelvtudás. Szerencsére mind a harmadik mind a negyedik kiadás megjelent magyarul is a Delta Vision kiadásában. 10 éves kortól ajánlott, bár szerintem nem kifejezetten gyerekjáték, konfrontatív jellegéből adódóan, bár valóban az egyszerű szabályai miatt, gyerekeknek se fog gondot okozni a szabályok meg tanulása. Azok 10 perc alatt ismertethetők, megtanulhatók, és ez alatt az idő alatt már a játék felállítása is megtörtént.
A játék a lapka elhelyezés, útépítés (labirintus újabb termeinek lehelyezése), a moduláris tábla (a termek elhelyezkedésének változtatása), váltakozó képességek (teremcsapdák és bónuszok, és a karakterek egyedi épessége), rácsmozgás (termek közötti közlekedés, az adott irányoknak megfelelően) mechanizmusokkal dolgozik.
A doboz és a lapkák (a megújult grafikája ellenére) is megőrizték a játék retro hangulatát, kicsit borongós, baljós valóban kazamatára emlékeztető megjelenését.
A doboz tartalma:
Az aránylag kicsi dobozban a játék méretének megfelelő hely van még egy egyszerű papír inzert is helyet kapott benne. Én használtan szereztem be a saját, sok játékot megélt darabomat, így nem tudom, hogy eredetileg tartozott-e valamilyen rendező a minikhez, de ezt igen hiányolom belőle. Még kényelmesen ez is elférne a dobozban, és az megoldaná azt a problémát is, hogy a lapkák ne szóródjanak szét benne.
A játék kellékei:
- 1 darab Drakon bábu (sárkány),
- 6 darab hős bábu:
- Amazon.
- Barbár.
- Törpe.
- Lovag.
- Tolvaj.
- Varázsló.
- 6 darab hősi képességjelző, ezek a játék, ,,Hősök” változatnál játszanak szerepet,
- 72 darab négyszög alakú teremkártya különböző csapda és esemény helyszínekkel, ezekből a kártyából alakítjuk ki a kazamata útvonalát,
- 6 darab játékos segédlet, ezeken rövid ismertető szerepel az egyes termek hatásairól,
- 28 darab pénzérme különböző értékekben 1-3 között, ezek jelképezik a győzelmi pontokat.
Előkészületek:
Első lépésként felhelyezzük az asztal közepére a Start mezőt, ami a lezárt kazamata bejáratát jelképezi. Ez az egyetlen kétoldalú lapka a pakliban, ahonnan minden játékos kiválasztott Hős karaktere elindul.
A pakli megkeverése után minden játékos négy lapkát kap kézhez képpel lefelé fordítva. A többi lap szintén képpel lefelé fordítva a húzó pakliba kerül.
Minden játékos kiválaszt egy számára szimpatikus Hőst, és felhelyezi a Start mezőre. A játék ezen a pontján érdemes megbeszélni melyik játékváltozatot használjuk, mivel az alapjátékban ugyan nincs jelentősége ki melyik karakter használja, de a Hősök változatban ennek is külön fontossága van. Ebben az esetben véletlenszerű a karakterek húzása.
A játékpontozáshoz szükséges arany érméket írással lefelé fordítva elhelyezzük egy kupacban a játéktér mellett.
(Játék)variációk a menekülésre!
Hősök!
Ebben az esetben, mint már említettem, fontosságot nyer, ki melyik karaktert használja. Hiszen mindegyik egyedi kepeségekkel rendelkezik, amit a játék során egyszer, a saját körében végrehajtatja a lépését megelőzően, vagy azután. Ezeket képesség jelzővel jelöljük, amit elhasználva visszakerül a dobozba. A parti addig tart, amíg valaki legelőször összegyűjti a 10 értéknyi aranyat, ezzel megnyerve a játékot.
- Amazon: Képességével egy plusz lépést végrehajthat, de mindkét mező hatása érvényesül rajta. Csakis a szabályos lépés megengedett számára, a nyílirányokat követve.
- Barbár: Ha olyan mezőre lép ahol egy ellenfele van, akkor azzal is végrehajthat egy lépést, aminek az akcióját ellenfele végrehajtja. Emellett egy lapot látatlanul elvehet ellenfele kezéből, amit megtart.
- Törpe: Két kártyát a kezéből kicserélhet a húzó pakliból, vagy ha kevesebb lapja van, mint négy kiegészítheti pakliját.
- Lovag: Egyszer a játék során a képessége megakadályozza, hogy érmét lopjanak tőle, vagy elveszítse azt egy teremakció miatt.
- Tolvaj: Egy tetszőleges ellenfél tarsolyából lophat egy érmét, vagy egyik érméjét kicserélheti vakon egy véletlenszerű érmére a sárkány kincsei közül.
- Varázsló: Képessége megengedi, hogy egyszer megszegje a lépés szabályokat, akár a nyíl irányával szembe is haladhat, de csak egy lépést.
Szökés Drakon barlangjából!
Ekkor elég nyolc aranyat összegyűjteni, de itt még nem ér véget a játék, csak ha a játékos sikeresen belép egy Szökés vagy Teleport mezőre, hogy elillanjon a kazamatából, és még mind a nyolc aranya megvan.
Kötött összeg:
A legrövidebb játékidőt ez adja, ahol az érmék értékétől függetlenül elég öt darabot összegyűjteni.
Csapatjáték:
Csapatjáték, ami ugyan nem növeli meg a játékos számot, viszont a konfrontatív vonal mellé bevezet egy kooperatív vonalat. Itt két fős csapatok alakulnak a győzelemért négy főnél 2x2, hat főnél pedig 3x2 fős csapatok alakulnak. Nagyobb létszámnál a tét is nagyobb, 20 arany a szabadulás ára, de a veszteségek is mind közösek.
Kezdődjék a kincsvadászat!
A kezdő játékos véletlenszerű kiválasztása után kezdődhet is a játék. A játékos sorendet az óramutató járása határozza meg. Mindenkinek két választási lehetősége van, vagy lehelyez egy terem lapkát egy másik már lent lévő terem mellé, (úgy hogy azok a lehelyezési feltételeknek megfeleljenek) vagy végrehajthat egy mozgás akciót a saját hősével (kivétel, ha éppen a Vad vihar mezőről távozik, ekkor két lépés is végrehajtható), ezzel aktiválva az adott helyszín akcióját, amit végre is kell hajtania, ha az rendelkezik ilyennel. A mozgás irányoknak megfelelően lehetséges lépést végrehajtani, amik nyílakkal jelölve vannak minden kártyán. Ezek alól kivételt képeznek bizonyos csapda lapok (Varázshárfa) és esemény lapkák (Teleport, Álkulcs, Szökés). Ezekben az esetekben az adott terem képessége felülírja az általános szabályokat, és egyedi lépésmódok hajthatók végre.
Minden lehelyezett teremlapka után a húzó pakliból egyet a kezébe vehet az adott játékos, egészen addig, amíg az összes lap elfogy, ezek után már csak a kézben maradt lapok játszatók ki. Ha ezek is elfogynának, utána már csak a bábuk mozgatása marad meg akció lehetőségnek. A lapkák lerakása csak már egy vagy több másik lehelyezett terem kártya mellé történhet meg, úgy, hogy azok nyíllal ellátott jelzései nem mutathatnak egymás felé.
A szabadulást jelentő aranyérmék külön termekben szerezhetők, vagy ép lophatók a szomszédunktól, ha olyan mezőre lépünk. Fontos, hogy az érméket vakon vesszük el, így kicsit Fortuna kegyeire vagyunk bízva. Hiszen ép olyan könnyen elvehetünk egy egyes és egy hármas érmét is, ajánlatos felvenni a poker facet, mikor megnézzük, mit adott nekünk a rendszer. Aki leghamarabb összegyűjti, a megfelelő mennyiségű aranyat az megnyeri a játékot.
Na de hol a sárkány?!?
Nem bukkan fel a kezdetek kezdetén, egész addig, míg valamelyik hősünk felzavarja azzal, hogy egy Drakon lép kártyát helyez le. Ekkor bárhova lehelyezheti a sárkány bábut, ahol éppen senki sem áll. Ha mégis összefut valaki a sárkánnyal, (remegő térdekkel szalad vissza a ismert biztos helyre, erszényéből még a nehezen megszerzett aranyat is hátrahagyva) a köre végén visszakerül a Start mezőre és az érméi megkeverése után, egyet az ellenfele kiválaszt, és az visszakerül a kazamata kincsei közé. Persze az adott mezőre lépve irányíthatjuk is a sárkányt, aki rögtön hármat léphet és a termek haladási irányát se kell tartania.
A leselkedő veszélyek sűrűjében
Indulhat a felfedezés a katakombák mélyén. 18 lehelyezhető lapka közül választhatunk. Ezek között található, csapdalapok, menekülő utak, érmeszerzési lehetőségek, legyen az lopás vagy kapott bónusz.
Összegzés
Szórakoztató és pörgős játékmenet jellemzi csipetnyi konfrontációval. Már két fővel is játszható, viszont a varázsa több főnél mutatkozik meg. Személy szerint a 3 főt találom ideálisnak, mert jóval több lehetőségünk van a célzott ugratásra és a holtidő is kisebb.
Az árát némileg megdobja a dobozba került 7 db figura. Ugyan nem vetekszik a magasabb árkategóriás társasok minijeivel, viszont szépen kidolgozottak. Aki esetleg kacérkodik a mini festés gondolatával, annak ideális kezdő darab. Nem fogja elriasztani a rengeteg kifestésre váró figura, és aránylag kisebb színvilággal megoldható a kifestésük. Egy akció keretén belül érdemes lehet beruházni rá.
Ajánlom azoknak, akik egy rövid idő alatt lejátszható, könnyed és szórakoztató filler társast keresnek két nagy játék közé. Konfliktuskerülő embereknek nem a legideálisabb választás, a barátságok megőrzése érdekében.
Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!
Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!
1% - A csekély esélyek játéka
Ismertető | 2024.11.22. 14:00:00Tudtad, hogy a macskák az életük 66%-át alvással töltik? És azt, hogy hüvelykujj hiányában teljesen alkalmatlanok arra, hogy 1%-ot játsszanak? Nos, ez nem lényeges a játék szempontjából, de az esélyeknek nagy jelentőségük lesz.
Aranyásók: A sötét barlang - Te a klántársam vagy... Ugye?!
Ismertető | 2024.11.24. 14:00:00Az aranyat kibányásztuk, de van egy kis bökkenő: emelkedik a vízszint, ezért gyorsan ki kell jutnunk, hogy ne vesszen kárba a munkánk gyümölcse. A klánban azonban lehetnek árulók is, ezért sosem tudhatjuk pontosan, hogy kiben bízhatunk meg.
Népszerű
Pingvin légitársaság - Zűrzavar a kapcsolók között
2024.12.21. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóSarkvidék - Hangolódás télre
2024.12.17. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóTriot minden háztartásba!
2024.11.30. 19:46:00 / Ismertető, BemutatóSimilo – A néma barkohba
2024.12.19. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóKluster – Mágneses vonzerő
2023.12.13. 17:25:00 / Ismertető, Bemutató
Friss
Babaróka karácsonya - Ünnepi hangolódás ovis kortól
2024.12.23. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóBabaróka a családjával nekilát a karácsonyfa díszítésnek, de jajj a díszek szétgurulnak, elbújva mindenféle zegzugos helyen a szobában. Gyertek, keressük meg együtt az összes díszt és öltöztessük ünnepi díszbe a fenyőfát!
Pingvin légitársaság - Zűrzavar a kapcsolók között
2024.12.21. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóFigyelj! Négy szürke gomb: ventilátor, ejtőernyő, ventilátor, gázmaszk. A gázmaszkot kell megnyomni! Nagy piros tekerő, körbe mindenféle jel, a négylábú pókra tekerd át! Kék mosógépszerű, alatta két kék gomb, a bal oldalit nyomd meg!
Similo – A néma barkohba
2024.12.19. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóHasonlít, vagy nem hasonlít? Ez itt a kérdés! Na de miben hasonlít? Mindegyiknek nagy a feje? Vagy van kalapja? Esetleg nemzetiség, kor, foglalkozás? Ja, hogy mindkettőnek arany gallérgombja van. Naná, hogy egyértelmű…
Sarkvidék - Hangolódás télre
2024.12.17. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóGyűjts minél több ugyanolyan állatot egymás után, és tedd minél erősebbé a titkos totemállatodat!
Kommentek
Robby
2020-12-03 13:43:04
A régit nem ismerem, de szerintem nem. pl.: Lovag - egy másik hőssel akivel egy teremben vagy, végrehajthatsz egy mozgást és elhúzhatsz egy lapját. Druida - Ha veszítenél egy érmét terem hatás miatt vagy másik játékos által, azt figyelmen kívül hagyhatod. Varázsló - Saját körében egyszer bármelyik teremre mozoghat még nyilakkal szemben is. Harcos - Egyszer kicserélhet bármennyi teremlapot a kezéből. Tolvaj - Vagy lophat egy érmét egy vele egy teremben tartózkodó hőstől vagy egy sajátot kicserélhet Drakon kincséből. Vándor - Végrehajthat plusz egy mozgást.
reni.sule
2020-12-02 20:58:10
Jó látni, hogy a következő koadásban javították az elődje hiányoságait. Azt a karakter kártyát nagyon jó húzásnak találom, sokat tud dobni a játékon. Ha még e mellé egy szép grafikát is kapott, akkor végképp. Ahogy az interneten láttam változtattak a minik pózain is, a karakterek ugyan azok, de más pózban állnak az újabb kiadásban. A festéssel kicsit bajba vagyok, milyen színekkel dolgozzak, de idő hiány, miatt egyenlőre nem is került erre sor. A karakterek képessége is változott vagy csak a pózok?
Robby
2020-12-02 20:26:13
Köszönjük ezt a jó kis bemutatót, szuper játék, party játéknak és családinak is megállja a helyét (bár családon belül csak úgy, ha nincs sértődés). Viszonylag gyors, pörgős a játék, többféle módon is játszhatunk, mi nagyon szeretjük. Nekem egy újabb kiadás van meg, ahol már egyszerűsítettek az ikonok kinézetén is. A rendező nekem pont fordítva volt a dobozban gyárilag, így a lapkákat a nagyobb rész alá lehet rejteni és nem szóródnak ki, a kisebb részbe meg a többi dolog kerül. A kerakterekhez egy-egy kártya is tartozik (a képességjelző helyett), egyrészt ezen van leírva a speciális képessége, használat után meg is lehet fordítani, illetve így iránymutató volt a kifestéshez is (a karaktert ábrázolja).