Támogasd a Tarsasjatekok.com-ot a Patreonon! Támogatom!

Ti írtátok!- Tidal Blades: Heroes of the reef, avagy a zátony hősei

Ahogy sok más társasjáték mostanában, a Tidal Blades - Heroes of the reef is a Kickstarteren született. Nem volt nehéz beleszeretni, hiszen bámulatos grafikákkal és animációkkal mutatták be a projektet. Ráadásul be lengették a komolyabb társasjátékosok rémálmát is, a kickstarter exclusive tartalmat. Bizony a deluxe kiadás, amit most majd látni fogtok, csak a kickstarter támogatóknak volt elérhető. Mindig túl sokat kell várni egy-egy ilyen kampány megvalósulására, hiszen mindenki azonnal játszani szeretne az ott bemutatott játékokkal, de erre különösen sokat kellett várni, hiszen több mint egy évet csúsztak. Megérte? Hamarosan kiderül.

Komponensek

Végre megérkezett a futár, és egy irgalmatlan hosszú dobozt nyomott a kezembe. Először megijedtem, aztán láttam, hogy a kiegészítőt a játék mellé tették egy hosszú kartondobozba. Megnyugodni mondjuk nem tudtam, ugyanis a kizárólagos extra tartalmat szó szerint az alapjáték mellé adták egy eléggé elcseszett módon hosszú dobozban. A nem éppen kicsi Anachrony-t tettem rá, hogy érzékelhessétek a méretbeli különbséget. Én a kiegészítőt is kértem, amit egy még hosszabb karton dobozban a hosszú alapjáték mellé csomagoltak. Úgy látszik a készítők szeretnek hosszában elterülni.

Mik is ezek a kizárólagos komponensek? 

  • egy kemény fedeles szép mesekönyv
  • fém első játékos jelölő
  • hajó, bíró, körjelző figura
  • karakter figurák, hozzájuk tartozó mini mellszoborral
  • gumi narancsok
  • műanyag kagylók
  • műanyag energia korongok
  • egy 3D-s műanyag aréna
  • mindez műanyag tárolókban

Tényleg nagyon igényesek az extra cuccok, főleg a narancsot jó megfogni, de a lényegesen kisebb doboz miatt, a bolti verzióval jobban ki tudnak békülni a - társasjáték berkekben eléggé elterjedt - kallax polcok. Ráadásul az a veszély sem fenyegeti a játékosokat, hogy valaki gumicukornak nézi a narancs jelölőket. Ezeket tervezem majd felturbózni egy kis zöld festékkel.

A játék grafikái elképesztően szépek és igényesek. Maguk a komponensek elképesztően jó minőségűek. Végre nem az a véres, gonosz, sötét hangulat árasztja el a embert, amikor társajátkozni kezd, hanem a teljesítési vágy, a versengés egy vidám és varázslatos világban, pedig szörnyek itt is vannak. 

Történet

A Nagy Csata óta 15 év is eltelt már, amikor a tisztelt mérnökök létrehozták az Idő Fellegvárában a Fold-ot és utoljára össze szerelték a Tidal Blades-t hatalmas áldozatok árán. Az időt és a teret hatalmas akadályként csavarták össze, hogy megakadályozván zátonyon túli szörnyek támadásait, de a nehezen megszerzett béke a végéhez közeleg. Az új szörnyeknek sikerült áttörni az idő szövetén és a szigeteket újra meg kell tőlük védeni.

Újra összehívták a Bajnokságot, az Arénák készen állnak, a szigetcsoport egész területéről érkeztek versenyzők, hogy meggyőzzék a bírókat, hogy ők a legjobbak. Persze a Bajnoki Tabella élére jutni csak éjjel-nappali edzésekkel és a három Arénában sikeresen teljesített kihívásokkal lehet. 4 napja van a versenyzőknek bebizonyítani, hogy méltók a Tidal Blades, a zátony hősei címre. Te lehetsz a versenyzők egyike: Eko, Dust, Axl, Caiman, vagy a kiegészítővel Stagasi és Dru párossal.

Versenyzők

Minden versenyzőnek van egy karaktertáblája, amin van 4 tekerő a négy képességnek. Bal oldalon az elérhető kockákkal, jobb oldalon pedig az elhasznált kockákkal. Nap végén mindenképp csak 6 kockája maradhat a versenyzőknek. Alul a három harci stílus ikonja látható, és amint mindegyikből meg van egy újabb terc, 2 mezőt léphet előre a karakter a Bajnoki tabellán.

Vegyük példának Caiman karakter tábláját.

Kagyló Páncél

Bal-fent látható a karakterek Kagyló Páncélja. Ha van kagylója a játékosnak, akkor azt ide helyezve tudja aktiválni a páncélt, és kivédeni vele egy sebzést. Illetve ha már 4 kagyló rajta van a kártyán, akkor azt használhatjuk egy kocka konkrét oldalára fordításához. 6 kagylót két kocka aktiválásához tudunk használni, de ha már 6 kagyló van a Kagyló Páncél kártyán, akkor nem tudunk vele addig több sebzést védeni, míg nem használjuk el őket valamire.

Karakterkártyák

Bal-lent a karakterkártyák vannak, kezdetben egyet kap minden játékos, és a Synergy tulajdonság növelésével kaphatunk még mellé 3 kártyát. Mindegyik kártyát többször is használhatunk, ha a kártya szövege ezt lehetővé teszi.

Képességek

4 képessége van a versenyzőknek: Synergy, Resilience, Focus, Spirit. Kezdetben mindegyik a zöld pontra mutat. A képességek fejlesztésével nem mindig emelkedik a képesség erősségi szintje, ami maximum négyes szintű lehet, utána már csak győzelmi pontokat fognak érni a fejlesztések.

Synergy tulajdonság, azaz a kék háromszög

Ez a tulajdonság segít a bennünk rejlő egyedi képességek erősítésében. Amikor elérünk egy új szintet, húzhatunk két karakter-kártyát, amiből egyet elhelyezünk a Karakter Tábla mellé és felolvassuk a többi játékosnak. Ezt egy kis kártya ikon jelzi.

Resilience tulajdonság, azaz a zöld pajzs

Ez a tulajdonság segít a nap végén kipihenni a fáradalmakat és az erősségi szintjének megfelelő mennyiségű kockát tud újra aktiválni és fejleszteni. Például, ha kettes szintű, és 3 inaktív kockánk van, akkor abból kettőt aktiválhatunk, és mindkettőt még fejleszthetjük is.

Focus tulajdonság, azaz a narancssárga szem

Ez a tulajdonság segít a koncentrációban, amit ideiglenesen tovább növelhetünk narancs evéssel. Azaz a Focus erősségi szintjének megfelelő számú kockával dobhatunk narancs evés nélkül. 

Spirit tulajdonság, azaz a piros hullám

Ez a tulajdonság segít egyre ügyesebbnek lenni. A Spirit erősségi szintjének megfelelően egyre többet ér egy-egy Stunt (kaszkadőr) kártya kijátszása. Ám egy körben csak egy Stunt kártyát lehet kijátszani.

Szigetek

Citadel of Time (Az Idő Fellegvára)

Itt lehet újabb kihívásokat szerezni, és ezen a táblán jelöljük, hogy hányadik napnál járunk. A második naptól kapunk még egy harmadik energia korongot, és sérülést is könnyebben szerezhetünk a már sárga sebző-kockától. A negyedik naptól kapjuk meg a negyedik energia korongot, és innentől már a sérüléseket a piros sebző-kockával kell dobni.

Ide jövet, érkezési sorrendben kaphatunk: 3 kagylót, vagy 3 narancsot két kihívás lecserélésével, vagy egy küldetés kártyát. 

Meditálni bármikor lehet itt, hogy a Resilience képességtől függetlenül minden elhasznált kockát aktiváljunk. 

Ezek után a sziget még két kihívás kártyát is ad nekünk.

Minden esetben amikor ilyen kihívás kártya ikont látunk, (azaz ZÉ ikont, mi legalábbis így hívtuk a küldetés kártyákat  ;) ) nem csak a pakliból húzhatunk, hanem választhatunk is az öt kirakott küldetés közül. Mindenképp érdemes egyesével választani, mert amint kiválasztunk egyet, azonnal pótolni kell.

Chronosseum, arénával

Ezen a szigeten már aréna is található és jobb felül a bíró is állhat, tehát itt a kör végén egy lila ikonos kihívás kártyát megpróbálhatunk teljesíteni.

Ide jövet, érkezési sorrendben kaphatunk: egy kék kockát, vagy egy piros kockát, vagy egy fehér kockát és egy narancsot, vagy egy Stunt kártyát.

Utána a sziget is biztosít nekünk egy Stunt kártyát.

Lamara Stadium, arénával

Ezen a szigeten is jár a bíró és van aréna, ahol a narancssárga ikonos küldetéseket lehet a körünk végén megpróbálni.

Ez a sziget érkezési sorrendben vagy két kagylót ad, vagy két narancsot és az első játékos jelölőt, vagy egy hajózást. Hajózással megkapjuk azt, ahova a hajó eljut. A fenti képen egy hajózással a kagylót kapjuk meg.

Ezek után a sziget is biztosít számunkra egy hajózást. A fenti képen, két hajózással mind a kagylót, mint a Bajnoki tabellán előrelépést is megkapjuk.

Vannak bizonyos Stunt kártyák, amik a Spirit szinteknek megfelelő számú hajózást adják. Négyes Spirit erősségi szinten, akár 6 jutalmat is gyűjthetünk, melyek sorban a következők: egy képesség fejlesztése, egy Stunt kártya, egy kagyló, egy lépés előre a Bajnoki tabellán, két narancs, egy kihívás kártya, egy fehér kocka.

Droska Ring, arénával

A kereskedő sziget, ahol érkezési sorrendben kaphatunk egy narancsot és frissíthetünk két kártyát a piacon, vagy két kagylót, vagy Resilience erősségi szintnek megfelelő kockát aktiválhatunk. Ezek után vagy kapunk egy narancsot a szigettől, vagy vehetünk valamit a meglévő narancsainkból.

Ezen a szigeten is járhat a bíró és teljesítettünk sárga ikonos küldetés kártyákat.

The Fold, szörnyekkel

Ezen a szigeten kő kemény csata folyik, itt támadnak a szörnyek.

Minden kör elején dobunk ezzel a kockával, és ha 6-8 között dobunk, akkor támad a felső szörny, ha 1-5 között dobunk akkor az alsó, ha van.

A fenti képen 6-8 közötti dobásnál úgy támad a szörny, hogy minden versenyző elveszít egy kockát. Utána jön egy újabb szörny és letolja a régit, vagy régieket. 

Ha így lecsúszik egy szörny, vagyis elmenekül, akkor minden versenyző, aki nem vitt be sebzést ebbe a szörnybe, hátra lép egyet a Bajnokok tabelláján. Ki tudja milyen károkat okoznak ezek a megszökött szörnyek, de a játék során további hátrányban nem részesülnek a versenyzők a szökés miatt.

Ide akárhány versenyző jöhet, a fenti szörnnyel folytatott csatához 3 kagylót, az alsóhoz 2 kagylót kaphatnak.

Minden szörnynek van egy gyengéje, ezt a szörny kártyán látható harci stílus ikonja jelzi.

A fenti képen szereplő Giant Mudcrab ellen a lila ikonú harci stílussal lehet hatékonyabban fellépni. Vagyis a teljesített lila harci stílusú kihívás kártyák után a Karakter Tábla alatt, kapunk egy kockát. Ehhez a kockához nem kell Focus, sem narancs és 1 kihívás esetén fehér, 2 esetén piros vagy kék, 3 esetén fekete szélű piros vagy kék, 4 esetén a 4 képesség fekete kockái közül kapunk egyet. Emellé még kedvünk szerint használhatunk az aktív kockákból, de ez nem gyarkolás, hanem harcolás, azaz a csata végeztével minden felhasznált kockát elveszítünk.

Az összes megdobott szimbólumra teszünk a karakterhez tartozó kis jelölő négyzetet, amik a játék végén 1 győzelmi pontot érnek majd. Illetve az adott szimbólumnak megfelelő képességen is tekerhetünk egyet. A fenti szörny esetén van két kék kockás kék háromszög ikon, ami csak kék kockával vagy erősebb kockával teljesíthető, de cserébe előre léphetünk a Bajnoki Tabellán.

Az utolsó találatot bevivő versenyző megkapja a győzelemért az előrelépést a Bajnoki Tabellán, illetve mindenki aki vitt be találatot megkapja a jutalmat is. A fenti szörny esetében ez egy fehér kocka.

Kihívások

A fenti arénák egyikében lehet az adott arénához tartozó kihívások közül egyet megpróbálni a kör végén. 

Felveszünk annyi aktív kockát, amennyit használni szeretnénk, és annyi narancsot elhasználunk, amennyivel több kockával akarunk dobni, mint a Focus erősségi-szintünk. 

Ehhez az adott naphoz tartozó sebző-kockával együtt dobunk egyet a velük az arénában. 

Dobás után rögtön ki kell védeni az esetleges sebzést. Ezt úgy tehetjük meg, hogy a sebzésnek megfelelő számú kagylót ráhelyezünk a Kagyló Páncél kártyánkra. Ha nincs elég kagylónk, vagy szabad hely a Kagyló Páncél kártyán, akkor kénytelenek vagyunk kockát áldozni a sebzése kivédésére. Csak azokból a kockákból áldozhatunk, amit a kihíváshoz használunk éppen. 

Ezek után megnézzük, hogy hány kötelező szimbólumot sikerült kidobni. Ezeket a kockákat rátesszük a küldetés kártya megfelelő ikonjára. A kérdőjelek esetében ilyenkor kell pontosan megmondani, hogy melyik szimbólumot jelentik. 

Ha nincs meg az összes kötelező szimbólum, akkor a maradék korábban felmarkolt kockával, beleértve a sebző-kockát is, újradobhatunk annyiszor, amennyiszer csak szeretnénk, vagy tudunk. 

A szaggatott körben szereplő szimbólumokat nem muszáj megdobni a kihívás teljesítéséhez, de megpróbálhatjuk, ha szeretnénk. 

Az összes szimbólum után, amit sikerült kidobni, a megfelelő képességen tekerhetünk egyet. Akkor is, ha nem sikerült a kihívás, de ekkor sajnos el kell dobni a kihívás kártyát.

Ha sikerült a kihívás, akkor a megfelelő ikonnál a Karakter Tábla alá becsúsztatjuk. 

Ellenőrizzük, hogy a bíró ebben az arénában volt-e, ha igen a Bajnoki Tabellán is léphetünk.

Ha ezzel összejött egy teljesített kihívás hármas, azaz minden harci stílusból lett egy, akkor még kettőt lépünk előre a Bajnoki Tabellán. Ez minden egyes hármas után jár.

Például abban a szerencsétlen esetben, amikor két fehér kockával bár megdobtuk a kihívás két kötelező szimbólumát, de dupla sebzést dobtunk a sebzés-kockával és egyetlen kagylónk sincs, akkor mind a két fehér kockát vissza kell tennünk a tárolóba, és a kihívás sikertelen lett.

Kockák fejlesztése

A kezdő, fehér kockákat lehet fejleszteni piros vagy kék irányban. Előbbinél a Focus és a Spiris, utóbbinál a Synergy és a Resilience szimbólumok sűrűsödnek. Ezeket még biztosabbra tudjuk fejleszteni a fekete szélű kék és piros kockákkal. Végül egy-egy képesség fekete kockájára, ahol már akár dupla szimbólumot is lehet belőlük dobni. Ezt a segéd kártyán folyamatosan nyomon követhetjük.

Titkos küldetések

Minden versenyző kap két titkos küldetést a karakteréhez egyedileg elérhető négyből és ezek közül egyet megtart és fejjel lefelé a Karakter Tábla mellé teszi. Mindegyik két szinten ad győzelmi pontot. Egy viszonylag könnyen megszerezhető szintért 7 pontot ad, a nehezebb szintért már 10-et.

Összegzés

Tehát a játék 4 napból áll, az első napon 2 energia koronggal, a második és a harmadik napon  hárommal, majd a 4. napon néggyel lehet gazdálkodni. A különböző szigeteken lehetőségünk van gyakorolni és fejlődni ezzel haladni a Bajnoki Tabellán illetve harcolhatunk a szörnyek ellen. Vagyis összesen 12 köre lesz mindenkinek. Az érkezési sorrend miatt számít, hogy ki hányadiknak jön, de ezen kívül nem lehet a másiknak keresztbe tenni. Emiatt sajnos kicsit érdektelenek vagyunk abban, hogy nézzük, hogy a másik mit csinál. Persze lehet szurkolni, hogy ne sikerüljön a kihívás, és kárörvendeni, de leginkább csak azon fogunk izgulni, hogy ne azt csinálják a többiek, amit mi akarunk. 

Négyen nem annyira ajánlom a játékot, 3 fővel lényegesen pörgősebb élményt kapunk. Van arra mód, hogy egyedül, vagy ketten próbáljunk meg helytállni. Bár a szabályok nem olyan nehezek, mégis nagyon nehezen jöttek át a szabálykönyvből, hasonlóan a Cosmogenesis-hez, ami szintén jóval egyszerűbb játék, mint amilyennek tűnik a szabálykönyv alapján. A képregényes példák sokat segítenek.

Amikor négyen játszottuk az nagyon sokáig tartott, de sok szabály olvasás is volt benne, szóval le se merem írni, hogy mennyi, de nem 60-90 perc. :) 

Hármasban szabálykönyv lényegesen kevesebb használatával sem volt kevesebb, mint 3 óra nekünk. Többnyire a dobozon szereplő leghosszabb idő kétszerese szokott nálunk lenni egy-egy játék, ez alól tehát a Tidal Blades sem kivétel.

Nagyon élvezetes a kihívásokat megdobni az arénában, és jó érzés egyre erősebbé és ügyesebbé válni a játék során. A karakterkártyák elképesztően jók és piszkosul erősek. Aztán egyszer csak vége van a játéknak és jön a kegyetlen győzelmi pont számítás. 

A különböző nehezítéseket és a kiegészítőt még nem próbáltuk ki, ahogy a szóló és a két-játékos módot sem, de biztosra veszem, hogy hamarosan ezek is előkerülnek. Tervezek majd beszámolni róluk is.

Összességében szerintem nagyon hangulatos és gyönyörű játék, amivel nagyon élvezetes játszani. Ám sajnos a pihenő idő nagyon sok, és el is nyúlhat nagyon a játék, ha többen játszák. Új játékos bevonása viszonylag körülményes, de nem lehetetlen. 

Nekem 8 pontot ér a 10-ből, nagyon ajánlom.

írta -- Eyesis

Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!

Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!

25Nov

Ti írtátok! - A Rhino Hero visszatért!

Ismertető | 2020.11.25. 15:00:00

A Rhino Hero: Állati Csete-paté egy fergeteges, 3D építős társasjáték 2-4 szuperhős részére, 5 éves kortól. Feladatunk az lesz, hogy együtt építsünk meg egy hihetetlenül magas felhőkarcolót, azonban csak egy lehet az, aki végül feljut a legtetejére.

28Okt

Ti írtátok! - Vírus

Ismertető | 2020.10.28. 10:00:00

A Vírus! különösen izgalmas lehet a mai vírushelyzetben, bár a története nem illeszkedik napjaink eseményeire: a tartályokból kiszabadultak kísérleti vírustörzsek, amelyek terjedését neked kell megakadályozni.


Kommentek

  • Eyesis

    2020-11-19 20:51:39

    Köszi szépen :) Hat hónap elég ritka kickstarteren :) inkább egy év hat hónap :)

  • Cygnus

    2020-11-16 16:01:41

    Nagyon szép bemutató :) A grafika és az alkatrészek tényleg igényesek, a fényképek ezt jól visszaadják.

    A KS rendelések távol állnak tőlem, egyrészt nagyon sokat kell várni, mire a hőn áhított játék megérkezik, másrészt a készítők bemutatójában látottakra tudsz csak alapozni, nem tudod előtte kipróbálni stb. Túl sokszor ért már csalódás hype-olt, jól kinéző/jó tematikával rendelkező/ígéretes játékokkal kapcsolatban, ezért én inkább az alaposan megfontolt vásárlótípus vagyok.

    A játékidő, és főleg a sok holtidő eléggé elbizonytalanított abban, hogy nálunk előkerülne-e ez a játék. Kipróbálni szívesen kipróbálnám, de nálunk extra agyalós emberek vannak, tehát a dobozra írt időket mi is lazán szorozhatjuk kettővel, néha hárommal is... Az ilyen tapasztalatok miatt szeretek véleményeket olvasni, mert ez egy KS bemutatóból nem derül ki, viszont biztosan csalódott lennék, ha hónapokat várnék egy játékra, amiről kiderül, hogy nálunk nagyon nem válik be.

    Köszönöm a cikket, ha kívánságlistára nem is, de a "szívesen kipróbálnám" listára felkerül a játék :)

Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Tidal Blades: Heroes of the Reef