Magic Maze - Shoppingolni ment a törp, a tünde, a barbár és a varázsló

Idén nálunk is megjelent magyar kiadásban a 2017-es év egyik leginnovatívabb játéka, a Kasper Lapp által tervezett Magic Maze - Fogd és fuss!. A dán tervezésű játék számos díjra kapott jelölést többek közt a 2017-es Spiel de Jahres-re és számos Golden Geek Awards-ra.

Ez elment ellopni, ez elcsente, ez kicsempészte, ez pedig hazavitte...

A Magic Maze egy valós idejű kooperációs társasjáték, ahol együttes erővel próbáljuk megszerezni a barbár, a varázsló, a tünde és a törp felszerelését. A feladatunk rendkívül egyszerű, megtalálni a hőseink speciális fegyvereit, majd angolosan távozva elhagyni a pláza területét. Minderre annyi idő áll rendelkezésre, míg a homokóránk le nem pereg.

A játékmenetről

A Magic Maze-ben mindenki együttesen felel a hőseinkért, így saját önálló karakterrel senki sem rendelkezik.  A játékosok egyszerre hajtják végre akcióikat, melyek a különböző bábuk mozgatásán és új területek felefedezésén keresztül valósulhat meg. Mindez leírva elég egyszerűnek tűnik, azonban minden játékos csak bizonyos írányba/írányokba mozoghat és közülük nem is mindegyik tud új területet felfedezni. Ezek a képesség minden esetben a játékosszámtól függően fognak eloszlani.

Ha pedig ez nem lenne elég, ott van a pergő homokóránk is. Igaz, a különböző térképlapkáinkon a homokórával ellátott területeknél megfordíthatjuk az órát, hogy így nyerjünk még egy kis idő, de ezek egy használat után ki is merülnek, így a végtelenségig nem is húzhatjuk a küldetéseink hosszát.

Egyéni akciókártyák

Minden játékos annyi akciót hajthat végre, ahányat akar, a játékosoknak nincsenek körei. A küldetések is csak két fázisra oszthatóak: a lopás előtti és utáni szakaszra.

A játék során minden játékos (a játékosszámtól függően) kap egy akciólapkát, ezeken különböző mozgásjelzők vagy felfedezésjelzők szerepelhetnek.

Összesen négy alap és két speciális mozgásformát hajthatunk végre hőseinkkel:

  • nyílak mentén: az északi írányt megállapítva (kezdő lap segítségével) bármennyit mozgathatjuk: jobbra, balra, fel- vagy lefelé a bábukkal. Figyelembe véve, hogy a karakterek egymáson nem léphetnek át, illet nem tartozkodhatnak egy területen.
  • örvényeken keresztül: míg a lopás nem történt meg, az örvényeket is használhatjuk, itt a bábukat a saját színű örvényeikre tehetjük, mely nagy segítség lehet nagyobb utak megtételéhez.
  • mozgólépcső használatán keresztül: hőseink különbözű szinteket is végig járhatnak.

Természetesen, mindenki csak azokat a mozgásokat hajthatja végre, amivel az előtte lévő kártya rendelkezik.

Ahhoz, hogy megtaláljuk a a különböző fegyvereket és a kijáratokat szükségünk lesz arra, hogy behatóan ismerjük a plázát. Ehhez az adott karaktert a színének megfelelő (még nem használt) ajtóhoz kell jutatnunk. Ekkor a felfedezésjelzőt birtokló játékosnak lehetősége van egy új térképlapkát húzni, hogy így bővítse a pláza már ismert, bejárt részeit.

Játék csendben

A játék legnagyobb érdekessége, hogy kevés eset kivételével, de nem szólhatunk egymáshoz. Sőt semmilyen vizuális vagy hang jelzést nem hajthatunk végre. A küldetés során csak egy nagy piros bábuval jelezhetjük társainknak, hogy jó lenne, ha csinálnának valamit. 

Ez a "finom jelzés" pedig nem más, mint a társunk előtti hangos kopácsolás a piros bábuval. ( Még egy jelzés megengedett a játék során: a jelentőségteljes bámulás.) :)

Ahogy haladunk előre a plázában, egyre nehezebben lesz átlátható, hogy kivel mikor és hova is kellene lépnünk. Természetesen, ennek eredményeképpen szép sorban egymásnak adjuk át a a piros bábut. A kezdeti némaságot felváltja az átható kopogtatás.

Egyetlen feloldozás a némasági fogadalmunk alól a homokóra megfordítása. Ilyenkor szabadon lehet beszélgetni, tervezni társainkkal, -természetesen a homokóra közben végig pereg - egészen addig, amíg valaki végre nem hajt egy akciót.

A Lopás és minden, ami utána következik

A Lopás során, minden karakternek a saját színű felszerelésén kell tartozkodnia, ezután a kijáratot elérve kell elhagynunk a plázát. Ilyenkor a küldetés véget ér, a játékosok győztek.

A Lopás utáni fázist nagyban bonyolítja, hogy innentől kezdve az örvények nem lesznek használhatóak, aminek következményeként jóval hosszabb utat kell bejárnunk a karaktereinkkel.

Küldetések

Az alapjátékhoz 7 alap és 10 extra küldetés tartozik. Az első 7 alap küldetés, mindegyik egy-egy új szabályt vezet be a játékba, míg az extra küldetések, apró változtatásokkal nehezítik, az így se túl könnyű játékmenetet.

https://www.philibertnet.com

A játékok során könnyen el lehetet sajátítani az újabbnál újabb szabálymódosításokat. Egy-egy küldetés nagyon gyors, izgalmas, sok vidám pillanatot tartogat.

Azonban, minnél többet próbálgatuk a játékot, annál nagyobb hiányát éreztem annak, hogy a karakterek a játékok során nem mások, mint egyszerű fabábuk. Jobban átérezhetőnek éreztem volna, ha adott színű figurákra cserélik ezeket, hogy így növeljék a játék élményt. Ez leginkább akkor ütközött ki, mikor a küldetés bevezeti a karakterek egyedi képességeit.

Hányan?

A dobozon található játékos szám 1-8 főnek ajánlott. Egy-egy játék már két fővel is nagyon élvezetes, azonban a tesztelés során a 3-4 játékos számot éreztük a lejobbnak. 6-8 fő esetén a játék egy kicsit talán túl zsúfolt és egész nagy a káosz az asztal felett. A BGG alapján 4 fővel a legélvezetesebb.

Az egyszemélyes játékmódhoz külön akciólapok találhatóak a dobozban. Ezeket pakliba kell rendezni és egymás után kell felhúzni a játék során (a már fel fordított lapok a dobópakliba kerülnek). Mindig csak olyan akciót hajthatunk végre, amilyen az felső akciólapon szerepel. Ha elfogy a húzópakli, a dobópaklinkat kell átfordítani, anélkül, hogy megkevernénk azt. Ha megfordítjuk a homokórát, akkor újra kell keverni a húzó és a dobópakli, hogy új húzópaklit hozzunk létre. 

Bár én személy szerint, nem vagyok rajongója az egyszemélyes játékoknak, de a Magic Maze kellően érdekes és izgalmas solo módban is. Játék közben hasonlóan feszültnek éreztem a keresés, megszerzés, kijutás fázisait a küldetésekben, mint mikor többen játszottunk. Ajánlom mindazoknak, akik nem idegenkednek az egyszemélyes játékoktól.

Kiknek?

A dobozán 8 éves kortól ajánlott, ami komplexitása és bonyolultsága miatt abszolút fedi a valóságot.

A Magic Maze - Fogd és fuss! egy igazán pörgős, nem túl komplex, valós idejű kooperatív társasjáték. Nagyon könnyen tanítható rendkívül élvezetes, tökéletes szórakozás lehet akár kezdőknek, akár gémereknek. Családoknak társasestre, nagyobb baráti összejövetelekre vagy akár hosszabb gémer társasjátékos este fillerének is tökéletes választás lehet. 

Azoknak is érdemes lehet megpróbálkozni a Magic Maze-zel, akik ódzkodnak a kooperációs játékoktól, az alfa játékos problémája miatt. A kommunikáció korlátozásnak hála, ez a kellemetlen hozadéka a játéktípusnak ugyanis nincs jelen.

A(z) Magic Maze - Fogd és fuss! társasjátékot a Gémklub biztosította számunkra!

Keresd fel a boltot és tekintsd meg a játék adatlapját!


MEGNÉZEM A JÁTÉKOT

09Nov

Table Talk 10. rész TOP 10 Party játék

Érdekes | 2018.11.09. 10:00:00

A legjobb party játékok otthonra. Beszélgetnek: Gál József és Győri Zoltán

03Nov

Concordia - Egyetértésben az erő

Ismertető | 2018.11.03. 09:10:00

Concordia, Concorde… Ha ezt a szót hallod, számos dolog eszedbe juthat.


Népszerű

Friss

Címkék

Kapcsolódó játékok

  • Magic Maze - Fogd és fuss!