A Caravanserai egy közepesen összetett társasjáték, 2 - 4 játékos részére, az átlagos játékidő 1.5 óra. A társast, a bonyolultsága miatt, csak 10 éves kortól ajánljuk kipróbálni. A játékmenet erősen épít az áru spekuláció, a kártya húzás, a merj és nyerj, a loans és a contracts mechanizmusokra. Karnyújtásnyira a gazdagságtól A karavánszeráj zárt terület...
A Caravanserai egy közepesen összetett társasjáték, 2 - 4 játékos részére, az átlagos játékidő 1.5 óra. A társast, a bonyolultsága miatt, csak 10 éves kortól ajánljuk kipróbálni. A játékmenet erősen épít az áru spekuláció, a kártya húzás, a merj és nyerj, a loans és a contracts mechanizmusokra.
Karnyújtásnyira a gazdagságtól
A karavánszeráj zárt terület, oda nem juthatnak be kívülről a helyi kereskedők, pedig szívesen vásárolnának a karavánok által szállított mesés portékából! Ezt használják ki az ott szolgáló szemfüles lovászfiúk (a játékosok), akiknek bejárása van a falak közé. Titokban, a saját zsebükre üzletelgetnek a megpihenő karavánokkal, majd a megszerzett árut némi haszonnal tovább értékesítik.
A Caravanserai szórakoztató, kereskedős és erőforrás-menedzselős játék, amely bátran ajánlható családok számára is: szabályai könnyen tanulhatók, a szerencse szerepe nem jelentős, de enyhíthet a kezdők hátrányán, emellett erős kihívást jelent stratégiai és taktikai oldalon is, így garantáltan az ügyesebb játékosok végeznek előrébb a pontozósávon.
A játékosok a szerény kezdő lehetőségeik ügyes kihasználásával igyekeznek minél több megbízást szerezni és teljesíteni. Az akciók kivitelezéséhez néha kölcsön felvételére is rászorulnak, így annak törlesztésére is figyelniük kell. Aki a leghamarabb gyűjt össze 32 dirhemet, kiváltja a játék utolsó körét, de a győztes az lesz, aki végül a legnagyobb vagyonnal rendelkezik.
Mindenkinek két opcionális akciója van körönként, és minden akciót mozgásnak kell megelőznie. Minden mezőhöz tartozik egy akció: kölcsönt vehetnek fel a pénzváltónál, nemesfémet, drágaköveket vásárolhatnak, eladhatnak és elcserélhetnek a standoknál vagy pavilonoknál, de üzletelhetnek közvetlenül is a megpihenő utazókkal. Az udvar közepén azonban áll egy különleges szökőkút, amely bizonyos akciók során fordul egyet, és ez hatással lehet a játékos bevételére!
Kategória:
Közgazdaság, Középkori
Mechanizmus:
Áru spekuláció, Kártya húzás, Merj és nyerj, Loans, Contracts
A társasjátékhoz MAGYAR bemutató videó is tartozik! Nézd meg őket és nem lesz gond a szabályokkal!
Ez a társasjáték kapható a boltokban! Nézd meg partnereink ajánlatát, vagy próbáld ki az árkalkulátort!
Már ketten is játszható! Remek kikapcsolódás lehet pároknak is!
Egyszerre több játékot vásárolnál? Próbáld ki az Árkalkulátort és kiszámoljuk neked a legoptimálisabb feltételeket, hogy a legjobb árat kapd meg!
JEM 2024 AUGUSZTUS
Mi sem mutatja jobban, hogy micsoda virágkorát éli a társasjátékozás, mint hogy már a hazai tervezésű játékok közül is kedvére válogathat, aki összetettebb, modern társasjátékra vágyik...
2024-07-23 01:41:57
A Caravanserai játékmenete elsősorban a karavánlapkák konverzióira épít, és ezen túl az ún. nagy megbízásokra. Így ahhoz, hogy jól játsszátok a játékot - pláne két személynél, ahol kevés a "másodkézből érkező ajándék" -, érdemes felfedezni a konverziókban rejlő lehetőségeket. Ha adhatok egy tanácsot, a cél kijelölésére elsőre ne is valamelyik megbízáskártyát, hanem két nagyjából "egymásból következő" karavánlapkát válasszatok (kezdő nyersanyagtól függően) - a többi ezek után könnyebben fog menni. :)
2024-07-22 07:56:53
Igen, megérkeztek a csere matt bronz jelölők, s jobban megkülönböztethetőek így a fényes aranytól. Köszönet érte mégegyszer 😊Háziszabályokat mi leginkább akkor használunk, amikor ketten játszunk négyfőre optimalizát játékot.
2024-07-21 09:29:08
Köszönöm szépen a választ! :)
Ha jól emlékszem, valami hasonlóan alakulhatott ki a helyzet: hitellel pénzt vett fel, azt nyersanyagra költötte, azzal pedig képességkártyát vett. Így kiürült minden.
Első játékunk volt (szóló játékaimat nem számítva). Tapasztalatunk az volt, hogy a nyersanyagokat nehezen tudtuk megvásárolni (az "A" és "B" lapkáknál az átváltást mérsékelten használtuk, nem igazán láttuk még át, hogy mikor mit érdemes váltanunk), a 6 nyersanyagot kérő megbízások így nehezen jöttek össze, lassan haladtunk előre a pontozásban. A végére el is fáradtunk 😅
Ez nem vette el a kedvünket, én nagyon várom, hogy játszhassunk vele megint! :)
2024-07-21 02:31:24
Bevallom, nem értem a helyzetet. Hogy veszítette el az utolsó nyersanyagát, amit eladhatott vagy konvertálhatott volna? Vagy a pénzét, amelyet ezek szerint a kölcsönnel felvett? Ha a nyersanyagokat egy megbízás teljesítésére költötte el, és esetleg nem kért a pénztárcájába semennyit a bevételből, akkor meg a kölcsönt visszafizetve lenne hitelképessége, amiből pénzhez jutna. Valami nem stimmel. Ebben a játékban elvileg mindig van valamelyik: nyersanyag, pénz vagy hitelképesség. A nyersanyagból további nyersanyagot vagy pénzt csinálhatunk és végső soron hitelképességet is, a pénzből nyersanyagot, a hitelből pénzt. A megbízások teljesítésekor nyersanyagot költünk, de pénzbevételünk lesz (és hitelképességünk is újra, no meg pontunk ugye), a vásárláskor elfogy a pénzünk, de lesz nyersanyagunk, hitelfelvételkor elfogy a hitelünk, de lesz pénzünk. Mindenféle eredmény nélkül nyersanyagot eldobni legfeljebb a pénztárca bővítésekor lehet (bronz vagy borostyán kell hozzá), vagy ha vásárolunk egy képességkártyát. No de miért tennénk ilyet az utolsó két borostyánunkért? Legfeljebb ha látjuk az ellenfelünk következő lépését - merthogy a Caravanseraiban a másik játékos előnyszerzése révén nekem is akad mindig jutalom, ami akár pillanatokon belül fordíthat a helyzeten.
Nem kétlem, hogy valami ritka helyzetben, rossz döntések sorozata révén beállhatott egy ilyen állapot - nem találkoztam vele a tesztek során -, de ha szabad ezt mondanom, a legrosszabb megoldás az volt, hogy abbahagytátok a játékot. Ott minenképpen kimaradt egy nyersanyagfelvételi lehetőség. Mindazonáltal az is indokolt hasonló, rontott döntésszéria esetén, hogy a legutóbbi rossz lépésig "visszatekeritek az időt" - ezt gyakorlatlan játékosoknál, vagy első, próbajátékoknál gyakran alkalmazzuk mi is.
2024-07-21 01:59:49
Remélem, hogy azóta már megérkeztek a "hivatalos bronzjelölők" is. :) A Caravanserai szerintem nem nehéz játék - de ennek megítélését megtartom azoknak, akik játszanak vele (lám, a Mensa is a haladó játékok között értékelte és javasolta díjra). Mindenesetre a megjelent és jövőbeni kiegészítők mindegyike javasolja a ponthatár kitolását, mert minden egyes csavar a játékszabályon segíti a nyersanyagok beszerzését, így a megbízások teljesítését. De a háziszabályokkal egyébként nincs bajom. Azt szoktam mondani, hogy a társasjáték olyan, mint a szex: ha a társaság minden tagja beleegyezik a szabályokba, senkinek nincs köze ahhoz, hogy mi zajlik a négy fal között. :) Mindazonáltal azért dolgozunk sokat a fejlesztésen és azért végezzük a sok tesztet, hogy tudjunk ajánlásokat adni egy ideális játékmenethez. A szabályfüzetekben mindig ezt találjátok.
2024-07-13 19:02:21
Kedves Pierrot,kedves Játékostársak!
Partnerem a játékban (2fős) a köre után 0 pénzzel,0 nyersanyaggal és hitelfelvételi lehetőség nélkül állt.Ha jól ételmeztük,akkor nem tudott semmit csinálni a lépegetésen kívül? Tkp. csak az menthette volna meg (már közel voltunk a 32ponthoz, inkább abba hagytuk) és mozdította volna el a holtpontról,ha én megpróbálok csinálni egy nagy megbízást,amiből kap nyersanyagot(a képesség kártya felvétele miatt), amiből - erőfeszítések árán - talpra tudott volna állni eladással/átváltással?
Előre is köszönöm:)
2024-06-24 08:54:39
Felvette velem a kapcsolatot Viki, a matt bronz jelölős és a fekete takaró korongos alkatrész csere folyamatban van, ezúton is köszönöm.
Hétvégén újra asztalra került, de mi mivel a bronz jelölőink úton voltak, ezért kiszedtük a Mars Terraformálása 1 értékű kicsi bronz kockából húszat és ezekkel játszottunk. Személyes tapasztalat: TÉNYLEG ezerszer jobb volt más formájú nyersanyagokkal játszani, a rög/kristály forma arany és a Marsos kocka bronz már abszolúté nem volt összetéveszthető. Pierrot: tipp a következő Silk Road Adventures II-III-hoz, legyenek más alakúak a nyersanyagok, jobb a játékélmény.
Hasonlóan még két tipp, mert amolyan háziszabályként próbálgattunk könnyíteni a játékmeneten (tervezzük vinni a helyi társas klubba, de nem akarjuk a nehezen beinduló nyersanyagszerzéses játékmenettel kedvét szegni a kazuár társasozóknak) Szóval lehet ezeket mondani kezdő vagy easy módoknak is.
Első tipp: ne csak egyetlenegy darab kettes értékű ezüst vagy smaragd nyersanyaggal kezdjünk, hanem mindhárom értékű nyersanyagokból egyet választhatunk, azaz 1 db bronz/borostyán, 1 db ezüst/smaragd és 1 db arany/gyémánt legyen a kezdő készlet. Így három nyersanyaggal kezdve, meglehet már rögtön lehet szerencsésen is csereberélni, nem kell feltétlen azonnal kölcsönt felvenni, hanem kicsit szabadabban, merészebben tudjuk megtenni a kezdő lépéseket.
Második tipp: a raktárhelyünk 7, ha felette szerzünk nyersanyagot, akkor úgy kell eldobni a felesleget hogy maximum 7 db maradhat nálunk, ez az alapállás. Először kipróbáltuk, hogy nincs határ, maxra lehet gyűjtögetni magunkat (de hülyén nézett ki a játékostáblán hogy mindenféle nyersi halomban állt ott, és túl egyszerű volt a kártyák megszerzése is), ezért azt találtuk ki, hogy ha 7 felett szerzünk nyersit, akkor ugyanúgy eldobjuk a felesleget, viszont az árát azonnal megkapjuk győzelmi pont táblán. A 32 pontot így könnyebb volt elérni, ezért a játék vége elérését felemeltük 50 pontos határra (100 pontig van skálázva a tábla, volt rá hely)
2024-06-07 13:33:30
Ó, nagyon köszönöm, nem is számítottam ilyen részletes leírásra. Azért is érdekelt, mert hosszabb távon mind a Cuvée, mind a Caravanserai mellé szeretnénk utólag egyszemélyes módot is prezentálni. Vannak is már ezekhez tervek, de te előrébb vagy, ahogy látom. :) Első ránézésre picit túlbonyolítottnak érzem a verziódat, szerintem egyszerűbb kezeléssel, levesebb adminisztrációval is működne a dolog - például a mi változatunkban a botok színsorrendben lépnek mindig, elkerülendő, hogy a nemjátékos figurákkal kapcsolatban túl sok döntést kelljen hoznia a játékosnak. Az az elv viszont azonos, hogy ők minden mezőn tesznek is valamit, nem csak járkálnak (viszont csak egyszer lépnek a kocka szerint egyébként mindig hármat). A 16 kör fix forgatókönyve viszont érdekes és számunkra újszerű megoldás, mi ilyesmire nem gondoltunk.
2024-06-07 13:26:17
Rendben!
Természetesen a szürke korongodat is cseréljük, ha hibásan érkezett. Azt nyilván nem kell elküldened cserébe (bár érdekes forma, az szent). :)
A kétoldalú táblával pedig némileg nyitott kapukat döngetsz, ugyanis a tervezőasztalon van épp egy olyan játék, ami nem is egy, hanem kettő: épp a Caravanserai folytatásaként (Silk Road Adventures II-III) megjelenő két játékot szeretnénk egy dobozba csomagolni úgy, hogy azok részben osztoznak a komponenseken. Így a tábla nem csak két oldalú lesz, hanem eleve kétféleképpen kell majd elrendezni, ha az egyik vagy a másik felével játszanátok. A megoldás csak annyi, hogy itt direkt kalkulált "feature" a kétoldalúság - a Caravanserai esetében merő többet volna. Mint ahogy sok játék esetében (pl. a készülő Twilight City is ilyen) értelmetlen másik táblában, elrendezésben gondolkodni.
2024-06-07 10:53:28
Óóóó, most látom, hogy a honlap átvariálta a körök számozását :( Röviden a körökről, részletesen az előző posztokban:
A játék körei és speciális körei:
1.
2.1 türkiz kártyáról nyersanyag
3.2 megbízás cseréje; 1 kis megbízás kidobása; 1 lila kártyáról nyersanyag; képességkártyák frissítése; szökőkút fordítása
4.(ettől a körtől kezdve lehet 1 választott képességkártya nyersanyagát megkapni, ha a Bot rálép)
5.
6.1 megbízás cseréje; 1 kis megbízás kidobása; 1 türkiz kártyáról nyersanyag; képességkártyák frissítése; szökőkút fordítása
7.
8.
9.2 megbízás cseréje; 1 kis megbízás kidobása; 1 lila kártyáról nyersanyag; képességkártyák frissítése; szökőkút fordítása
10.
11.
12.1 megbízás cseréje; 1 kis megbízás kidobása; 1 türkiz kártyáról nyersanyag; képességkártyák frissítése; szökőkút fordítása
13.
14.
15.2 megbízás cseréje; 1 kis megbízás kidobása; 1 lila kártyáról nyersanyag; képességkártyák frissítése; szökőkút fordítása
16.
A játék a 16.kör után véget ér, pontozd le a saját teljesítményedet a szabály szerint.
2024-06-07 09:33:07
Caravanserai, szóló mód (4.rész, utolsó)
5.
7.
8.
10.
11.
13.
14.
16.
A játék a 16.kör után véget ér, pontozd le a saját teljesítményedet a szabály szerint.
2024-06-07 09:32:15
Caravanserai, szóló mód 3.rész
A játék körei és speciális körei:
1.
2.A saját mozgás/akció előtt: 1 türkiz kártyát húzz a pakli tetejéről, annak a kártyának a nyersanyagát megkapod. A kártyát ezután tedd a pakli aljára.
(folyt. 5.körtől)
2024-06-07 09:30:53
Caravanserai, szóló mód, 2.rész
Játék menete
A játék 16 körből áll. 1 kör menete:
(folyt.)
2024-06-07 09:29:20
Kedves Pierrot és Játékostársaim!
Már rosszul kezdődik, ha magyarázkodással indul egy "munka prezentálása" 😅 . Egy gondolatot engedjetek meg kérlek: eddig nem terveztem játékot, házi szabályt se, ebből kifolyólag játékszabályt sem írtam. Magam módján próbálkoztam a szóló móddal, ennek tudatában várom az észrevételeteket, jobbító szándékotokat (és egyáltalán: másoknak is működik így a játék, vagy csak magamnak magyarázom be, hogy viszonylag működőképes :) ).
Caravanserai, szóló mód (több részletben; 1.rész)
Játék célja
A játék 16 körig tart, melynek végén a szokásos pontozási metódust követően kapjuk meg a pontszámunkat. Minden új játékalkalomkor a legjobb teljesítményünket próbáljuk felülmúlni.
Előkészületek
A játék alkatrészei mellé 1-4-ig számozott lapokra/kártyákra lesz szükséged.
A játék előkészítése a szabályfüzet szerint történik, az alábbi módosításokkal (a módosítás „száma” a játékszabályban írt sorszámhoz kapcsolódik):
1)A táblát helyezd úgy az asztalra, ahogy a szabályfüzetben is látod (tehát feléd nézzen a „kis megbízások” kapuja).
4)A képességkártyákból 4-4 kártyát csapj fel (5-5 helyett).
8)Csak a saját játékostábládat készítsd elő (Botoknak nincs saját táblája)
9)A 3 „Bot” figuráját helyezd el a következő mezőkre (színük tetszőleges): 1.bal szélső „kapu” („A” karavánlapka mezője) 2.képességkártyák mezője 3.jobb szélső „kapu” („B” karavánlapka mezője). A saját figurádat állítsd a kis megbízások kapujához.
10)Csak a saját vagyonjelződet helyezd az eredményjelző tábla 0 mezőjére.
(folyt.)
2024-06-07 09:09:06
Mindenekelőtt köszönöm a válaszokat!
A kétoldalú tábla imádata nálam már majdhogynem berögződés, és érthető hogy anyagi okai van, amikor a tábla csak egy oldalú. Csak hát olyan jóóóóóóóóóóóó, amikor van egy másik variáns is a hátoldalon (mint pl az új magyar fejlesztésű Pillars of Heracles-nél is dupla oldalas a nagy játékostábla). Kicsit olyan érzés, amikor dupla oldalas társasjátékkal játszik az ember, mintha két játékot kapott volna egy áráért 😊 (pl a Clank és kiegészítőivel vagyok nagyon így)
De az ára miatt nem fanyalogtam, ez nem jó szó rá. Nagyjából képben vagyok hogy mennyibe kerül egy magyar fejlesztésű játék hazai kiadása (végig követtem Csibuék Find the Source kampányát is) és most nem a globális terjesztése vagy a legtöbbször nyelvfüggetlen „külföldi” játékok „magyarított kiadásaira” gondolok amit sokezer példányban tudnak nagy kiadók olcsón hozni, hanem arra hogy valójában nem sok alkatrész van a játékban és de így is majd 20ezer Ft. Mint amikor megpakolod a hipermarketben a bevásárlókocsit pár aprósággal, majd a pénztáros mondja 68ezer, te meg reflexből: MENNNYÍÍÍÍ???? Szóval ahogy írtam elsőre is, személy szerint sokallom, de mi is megvettük, szóval nem panasz, csak vélemény. Bár amióta láttam hogy a Gém egy tízest kér a Pöttyökért, amiben van pár kutya és pontozókártya, egy marék kocka meg félmarék csontjelölő, azóta inkább azt mondom én vagyok túl öreg.
A Caravanserai elemeinek becserélésével valószínű élni fogok, eleve volt egy gyári hiba a dobozomban, egyik fekete letakaró korong más, mint a többi, tippemre nem „préseltek” henger alakura vagy csak eleve egy bumszli darab került a korong helyett bele. ITT megtekinthető. Ezt már nem is akartam leírni előző hosszabb véleményemben, mert attól tartottam túlzottak kötekedős hangulata lett volna már. De így az email lehetőséggel és alkatrész becseréléssel majd élek, köszönöm! 👍
2024-06-07 03:48:10
Kíváncsi volnék arra a kreált egyszemélyes módra! ;)
A kártyákkal kapcsolatban meg igazad van. Van egy-kettő, ami erősebb a többinél, sőt vannak egy picit még erősebbek is. De ez nem véletlen. Bizonyára észrevetted, hogy ezek a kártyák, ha megkaparintod őket (és sokan csak a megbízások után használják ki az ingyenes lehetőséget), a többieknek jóval több juttatást is adnak, szóval mérlegelned kell, hogy mit választasz, és annak mi az ára - még ha nem is fizetsz érte közvetlenül. Javaslom, próbáld meg a Dervis c. kiegészítőt, jópofán csavar egyet a mechanizmuson. ;)
2024-06-07 03:43:50
(folyt) Csak egy apró történet: a játékot prototípus állapotban nem ezekkel a csillogó fémekkel játszottuk. Amikor a végleges játékkomponenseket teszteltük, a játékosokat kérdeztük, és a szavazatokból jóval többet kaptak a fényesek. Hát ez lett. És most lám, annak isszuk a levét, hogy meg akartunk felelni. A közönség egy részének sikerült is, a másik felének meg nem. Ez pont így lett volna, ha nem kérdezzük meg a véleményeket. :) Most azonban már így alakult, de hadd tegyek egy kijelentést: a Private Moon Studios mindazoknak szívesen kicseréli az arany vagy bronz jelölőit egy matt, kevésbé hasonló másikra, aki hajladó elküldeni nekünk a játékból az eredeti (lecserélendő) csomagot. Ne ez legyen a vásárlás akadálya! Ha úgy érzed, hogy nálatok is csak emiatt nem lesz népszerű, hát írj nekünk a contact@privatemoon.com címre, és megbeszéljük a részleteket. És erre bátorítok mindenki mást is! Ti döntitek el, hogy az aranytól vagy inkább a bronztól szabadulnátok. Ezen nem fog múlni. :) Kíváncsi vagyok, hányan élnek majd ezzel a lehetőséggel. Én mindenesetre bevásároltam már bronz és arany "kristályokat".
2024-06-07 03:35:42
Örülök, hogy ilyen hosszan írtál a játékról. Minden szubjektív vélemény a tiéd, eszemben sincs vitatkozni ezekkel. Viszont vannak érdekes felvetések, amikre szívesen válaszolok/reagálok.
Egyrészt a kínzó kérdés: miért nincs mondjuk egy másik variáns a játéktábla hátoldalán? :) Nos, ennek sok oka van, kezdve azzal, hogy egyáltalán miért van papír a tábla hátoldalán, és az milyen papír (clue: az ún. ellenkasírozás és a hajtás miatt). No de a lényegi válasz az, hogy egy új játékmód kidolgozása és egy teljesen átdolgozott szekunder tábla olyannyira megdobná a költségeket, hogy még inkább lenne okod a fanyalgásra a felhasználói ár miatt. És akkor meg az volna a baj, hogy többet kell fizetni egy teljesen felesleges második tábláért. Jó lenne minden is, csak olcsón. Ezt én is érzem, de amikor a költségeket számolom, mindig rá kell jöjjek, hogy miért is nincs így sosem. :)
És ha már árképzés: sajnos nincs más lehetőség, a költségek arányában nagyon kis profittal dolgozva a matek így jön ki. (Nem mellesleg minden alkalommal egyeztetünk a partnerekkel erről.) Nem véletlen, hogy a hazai piacot jórészt külföldi nagy sztendingekből származó játékok uralják. A hazai disztribútorok kis költséggel adják drágán a játékaikat. Cserébe lehet rá számítani, hogy hamar kipucolnák a raktárakat, így jönnek a leárazások. Nos, elmondom a jó vagy rossz hírt: a Caravanserai sosem lesz olcsóbb. Mármint két év múlva sem. Időnként mi is csinálunk akciókat, ilyenkor az eredeti áron megvehető játékaink mellé kisebb kiegészítőket adunk ajándékba, de leárazni nem fogunk. Nem érezzük ugyanis, hogy egy játéknak "lejárna a szavatossági ideje", elmúlna belőle a sok szórakoztató mechanika, szép komponens. Ezt a leárazást a tömegtermékek forgalmazói találták ki. Mi inkább a saját gyermekeinkként tekintünk ezekre a játékokra, szeretnénk hosszan életben tartani őket, és mivel nincs sok játékunk, de van nagy raktárunk, nincs is rajtunk presszió. (folyt. feljebb)
2024-06-06 15:34:39
Az én véleményem abból a szempontból kicsit sántít, hogy egy extra amatőr, házi szólómóddal próbálkoztam játszani vele (5 partim van benne), remélhetőleg hamarosan a játékospartnereimmel is ki tudom próbálni :)
A játék jól néz ki, tábla, figurák szuperek. Kártyák nekem kicsit kicsik, de egyedül játszva eddig nem jelentett gondot ;) Az aranyrögöket lecseréltem "aranyrudakra" (rendeltem hozzá), fárasztotta a szemem a bronz-arany megkülönböztetése.
Ahogy előttem "syndi-cate" is írta: borzasztóan nehezen ad a játék. Minden nyersanyagért meg kell küzdeni ("szenvedni"?). A nagy megbízásokat emiatt is nehéz teljesíteni, mert egyrészt sok cucc kell hozzá, és azok is nagyon sokfélék lehetnek. "Pénzeső" sincs a játékban, nagyon kell tervezni és gazdálkodni a lóvéval.
A képességkártyák ötletesek, van 1-2, ami azért jóval erősebb a többinél.
Abszolút nem kezdő családi játék - de ezt nem állította róla senki. AP veszély fennállhat, hiszen amíg nem te vagy, sok dolog nem történik veled - az előretervezéssel lehet a várakozási időt csökkenteni.
Nem könnyű játék, de jó játék, ajánlom kipróbálásra!
2024-05-27 09:23:22
3.rész
Ami negatívum: az a fránya arany és bronz leginkább. Kvára össze lehet téveszteni, ha külön táruljuk a készletben még ok, de amint a saját játékostáblára kerül fényben kell forgatni hogy melyik is melyik, ha elfelejtetted melyikből szereztél. Másik a kis és nagy megbízások: kártyaméret eleve kicsi, és az ikonok is picik rajta, hasonlóak is messziről. Szemüvegeseknek és színtévesztőknek kín! ezt a játékot játszani. Nulla az ikonos megkülönböztetés! Sokszor volt, hogy Feleség mondta adjam már oda azt a kva kártyát hogy megnézze mert, akárhogy hajolgat a tábla fölé nem látja jól miből mennyit kell összegyűjteni hozzá. Szóval lehetett volna valami formai különbség (pl arany az rúd alakú, bronz meg kocka és nem minden nyersi egyforma "érc alak") vagy a kártyákon valami extra jelölés (pl itt is formai különbségek vagy nevek is írva az ábrák alá). Az viszont jó benne hogy nem fix fordulós. Nincs rajtad a nyomás hogy van X forduló és itt a vége, hanem szabadabban, kötetlenebbül lehet mászkálni, csereberélni, mert lássuk be, kell azért jónéhány megbízást teljesíteni, amig a vagyonod felcsorog 32 pénzre.
Summa summarum: ahogy írtam, a játékban van potenciál, olyan volt játék közben, mint ha egy extrém nehezített Fűszerutat játszanánk, amelyben a mozgásokkal és random kirakott cserelehetőségekkel van nehezítve a cserélgetés. Az hogy nehezen épül fel a játék (kevés vagyonnal kezdsz és ügyeskedned kell jópár fordulón át) az egyrészről kihívás, más részről lehet elrettentő lehet kezdő vagy családi játékosok számára. Vannak kisebb hibái, de játszható. Ár/érték arányban: alap bolti ára szerintem drága (magánvélemény!). Számomra egy majd 20e Ft társasnál az összehasonlítási alap általában Föld, Dűne Impérium, GWT, Everdell, Merchants otDR, stb és itt a Caravanserai tartalma és játékélménye számunkra nem indokolja a 19e Ft bolti árát. Ez a játék egy kb 50%os félárban beszerzésnél már elgondolkodtató lehet mindenkinek hogy kipróbálja és ennyiért már kell a polcra. Love&Peace!
2024-05-27 09:16:13
2. rész:
A Caravanserai egyik legerősebb (és legnehezebb?) pontja, és talán ez az, ami egyszerű családi kategóriából kiemeli a családi felsőbe, hogy nem ad könnyen a játék. Nincs az, hogy bármit csinálsz ömlik rád a nyersanyag (mint pl Stone Age vagy Juharvölgy esetében), hanem minden egyes plusz kis bevételért küzdened, ügyeskedned kell (főleg az elején). Nyersanyagot annyiért adsz el amennyiért megveszel, és alapvetően csak hasonló árkategóriában cserélheted a nyersiket is egymás között. Ergó plusz bevételed innen nincs. Csak úgy lesz, ha kereskedőknél cserélsz az ő kínálatuknak megfelelően (ezt is ügyeskedni kell), és ekkor is csak egyetlenegy érme bevételed lesz és ezek a cserék végesek, csak 3x használható mindegyik, majd lekerül és jön helyettük valami random más. Nagyobb mennyiségű pénzt kölcsönnel szerzel, ez az elején is csak 3 érme és max 6 lehet később is. Viszont ezt majd vissza is kell fizetni. Avagy ha sikerül teljesítened kis vagy nagy megbízásokat, általában hítelen több pénz áll a házhoz, de ha kifizeted adósságod és feltöltöd a pénztárcád hamar elcsorog ez is, mert a többlet megy pontokba és nem forgatható vissza. Szóval folyton lesni kell a jó cserelehetőségeket, amikre viszont rámehet bármelyik játékos és oda is kell érned az egyes cserékhez. Gyorsnak, megfontoltnak és mohónak kell lenni. Kicsit úgy éreztem magam mint a gonosz kis sárkányfűárus, aki minduntalan dörzsölte össze a kis mancsait ha bevételt szimatolt. Az mondjuk brutál nagy lórúgást ad a többi játékosnak amikor XY kap egy végcél vagy skill kártyát és a többiek megkapják a kártya árát ingyen (habzsidőzsi érzés). Amúgy a skillkártyák között van egy két nagyon OP kártya (pl a bármikor 2x cserélhetsz saját raktárban azonos értékű nyersanyagok között vagy amikor teljesítesz egy nagy megbízást mindig +2 értékben kapod, mintha a kút állandó zölddel fordulna arra)) Szóval a játék egy mászkálásokkal és állandó odafigyelésekkel tarkított, de nagyjából egy Fűszerút szerű csereberélős játék.
2024-05-27 09:09:17
Játszós tapasztalat, 2000 karakter miatt több részben leírva.
1rész:
Megvettük mi is, le is teszteltük. Először a külcsínyről: a külső dobozkép szép, kifejezetten tetszett az igényes fényes grafikai és szöveg kiemelés minden oldalon (habár nem dombornyomott) de pozitívum. Én műanyag insertekhez vagyok szokva, de itt a karton insert is hasznos (és legalább van), mindennek megvan benne a helye. Azon viszont meglepődtem, hogy egy majd 20ezer ft-os társasnál nekem kell matricáznom az egyébként egybeszínű műanyag kút elemet. Azt is ügyeskedve, mert kút belsejét is kell.A játéktábla szépen rajzolt, érthető rajta minden jelzés. Itt jön egy személyes kis csalódás. A nagy játéktábla hátoldala is grafikai motívumokkal díszített és sosem értettem, hogy ha már egy társashoz csinálnak játéktáblát, amelynek mind a két oldalára raknak valamit (és a hátoldal nem csak matt fekete) és ha már a hátoldalon is van ábra, akkor mi a lópikuláért nem lehetne azon is egy módosított játéktábla. Jelen esetben mittudomén nem kör alakú karavánszeráj, hanem nyolcas alakú, vagy lóhere, vagy mandala szerű, hogy másfelé is mozogjunk, avagy megvariálva a boltok mennyisége vagy a kirakható áruk mennyisége (könnyebb pálya-nehezebb pálya). Pazarlásnak érzem a grafikai elemmel díszített hátoldalát amit nem lehet használni. De ez nem csak ennél a játéknál vagyok így pl az Egri csillagok társas készítőinek is kifakadtam facen ugyanígy. De ez egyéni csalódásom csak a külcsín témában. A nyersanyagok tapintásra jók, bár összetéveszthetők (erről később), a kártyák akár a megbízások, akár a végcél vagy a passzív skill kártyák grafikái érthetőek, szabályban is részletezve vannak, bár nem minden kártya grafika látható jól (erről is később)
Játszhatóság: van a játékban potenciál. Nem csak egy egyszerű lépek (dobok) és akciózom, hanem elég összetett előre tervezést és folyamatos odafigyeléses gondolkodást kíván, mert különben csak fejtelenül mászkál össze vissza a pályán az ember a nyersi eladás és a cserebere között.
2024-05-15 20:23:45
atyaég... :D
2024-05-06 06:26:22
CARAVANSERAI - A DERVIS mini kiegészítő a láthatáron!
Azért szólalok meg ismét, mert szeretném tudatni a hírt minden érdeklődővel, és azért itt, mert talán adatbázisként sokan ezen a helyen keresik az ilyesmit. Tehát a Caravanserai játék hamarosan egy mini kiegészítővel gazdagodik. A dervist a májusi Board Game Expón a Caravanserai vásárlói ingyen megkapják a játék mellé, mindenki más megvásárolhatja külön is (a helyszínen és a kiadó webshopjában is természetesen).
A dervis c. csomag egy pakli kártyából, játékszabályból, és egy dervis minifigurából áll. A mini kiegészítő egy érdekes fordulatot, egyben egy átugorható (lépést segítő) figurát, valamint némi szabálymódosítást hoz a játékba. Érdekesség, hogy a pakli mindvégig képpel felfelé játszik, mindenkinek legfeljebb egyszerre 1 derviskártyája lehet, és a lapok fele nem más, mint üres locsogás. Mégis ki lehet fogni igazi bölcs tanácsokat, nagy segítséget, és mivel ez szintén segíti a lovászfiúkat úgy általában, a szabály - a játékosokra bízva a döntést - 3-4 játékos esetén változtat az eredeti feltételeken. A dervis egy újonnan kitalált játékelem, de mi már mindig ezt beépítve játsszuk a Caravanserait. :)
2024-04-20 13:31:09
Teljesen mindegy melyik hozzászólásodat vesszük, te csak hivatkozol hogy az első reakciód váltotta ki a negatív véleményeket én nem így gondolom, de kvarclovag szépen meg is fogalmazta. Negatív véleménye mindenkinek van, ami természetes is, ha ezeket figyelembe veszed akkor mennek a zöld jelzések is és nem kell senkivel versenyezned ezzel.
2024-04-20 12:47:14
Én idáig csak csendben olvastam ezt az egész "vitát", de nem akartam beleszólni, igazából értelmét nem látom. Én csak annyit fűznék hozzá, hogy az első kommentedre én is like-ot nyomtam, szerintem az emberek többségének nincs semmi baja a negatív kritikával, nekem még akkor sem, ha néha tömör és kicsit durvább hangnemű. Egyáltalán nem igaz, hogy csak ajnározni lehet, vagy nem megszólalni. Ezt hiába hangoztatod, ez nem ment fel az alól, hogy igenis te voltál a bunkó. Ezt néha nem árt belátni, és nem mindig mindenki más a hülye.
A probléma abból adódott, hogy páran reagáltak a negatív kommentedre, teljesen jogosan ellenérveket hoztak fel, vitát kezdeményeztek veled. És erre nagyon rosszul reagáltál. Ahogy én látom, itt te vagy az, aki nem fogad el olyan kritikát, ami nem egyezik a sajátjával. "Senki más nem foglalkozik a mechanikákkal annyit mint én", "Ugyan ki játszott még itt játékokkal 40+ alkalommal", "De persze nem fillerekkel hanem igazi euroval" "Ja és aki online játszik az nem társasozás" és hasonló hangnemű megjegyzések. Akkor kezdtél el pirosakat kapni, amikor ezeket írtad, és szerintem nem meglepő, hogy ez nem tetszett az embereknek.
Szóval nem értem, hogy miért állítod be, hogy savazást kaptál csak azért, mert negatív véleményt írtál egy játékról... mert nem ez történt. Elég manipulatív hozzáállás.
2024-04-20 11:08:52
Abszolút egyetértek kvarclovaggal. Egy olyan vitában, hogy ki a nagyobb gémer/társasjátékos, én biztosan nem veszek részt.
De minden rosszban van valami jó (kivéve a hippiket:), szortelenke elérte, hogy Pierrot külön topikot nyisson itt, ami hiánypótlónak bizonyult.
2024-04-20 10:50:35
Azért én nagyaráznám az első reakciómat is. Én soha nem adok pirosat, és majd mindenre adok zöldet, amikor úgy érzem, az adott hozzászólásnak van értelme, tett bele némi munkát a megírásába a szerző. És ez a zöld független attól, hogy egyetértek-e a hozzászólással vagy sem. Az első hozzászólásodra a fentiek miatt adtam zöldet, noha sem egyet nem értek vele, sem nem ellenkező a véleményem, mert ezt a játékot nem ismerem.
A nyitó posztod után porcine még meg is védett, mondván, a negatív vélemyény is fontos. Aztán, amikor felhoztad, hogy te mindenkinél többet foglalkoztál itt a játékmechanikákkal, meg többet is játszottál, akkor keveredtél velem is egy kis vitába, és kezdtél többnyire pirosakat kapni. Tőlem amúgy akkor is zöldet kaptál, mert, ha valaki megtisztel azzal, hogy vittatkozik velem, akkor az kap tőlem zöldet. Ez nem egyetértést jelent nálam, hanem a tiszteleteté. Az ellenvéleményemet meg leírom, ha úgy gondolom van értelme.
A nyitóposztra kapott zöldek és pirosak nem feltétlenül tükrözik a leírtakkal való egyetértést, vagy egyet nem értést. És a későbbi pirosak sem azt tükrözik, hogy akik korábban zöldet adtak, azok noha akkor egyetértettek veled, most már nem, hanem azt, hogy az érvelési stílusoddal nem értettek egyet sokan. Meg is értem őket, mert a személyeskedő érvelés ritkán szokott szimpatikus lenni. Mért értene egyet bárki is azzal, ha a vitapartnere sokkal kompentensebb gondolja magát nála, és megkérdőjelezi az ő hozzáértését, tájékozottságát?
Szerintem továbbra is szívesen látjuk (én biztosan) a véleményedet, akkor is, ha az negatív, vagy ha karcosan van megfogalmazva, de azzal ne érvelj, hogy te gémerebb vagy a többi fórumozónál, mert az még akkor sem lenne illendő, ha netán igaz lenne (de nem hiszem, hogy az). Viszont, ha tényleg jobban ismered az adott játékot, akkor könnyen tudsz tényszerű és megvitatható érveket is felhozni az álláspontod mellett. Ahogy egyébként itt is tetted, amikor nem személyeskedtél.
2024-04-20 09:06:07
Ha MINDEN hozzászólást "letakarok" és CSAK az én LEGELSŐ hozzászólásomat vesszük / vennénk figyelembe ( mert ugye az emberek nagyon befolyásolhatóak, miközben egy témáról eszmét cserélnek, PLÁNE ha a játék szerzője is kommentel itt ! ), akkor ott hogy is állunk ? Az első benyomás , az első komment az, ahol még nincs semmi befolyásolás, CSAK az első kommentre való figyelés / olvasás / reagálás. Ott MINTHA nem állnék "vesztésre" :) De az sem zavarna EGYÁLTALÁN, mert akkor érteném, hogy én nem jól látom a dolgokat és nagy marhaságokat írtam (volna) az első témaindító kommentemmel. De mivel ez NEM így alakult, tessék már ezt elfogadni / figyelembe venni. Azután meg alakult , ahogy alakult, de mindig az emberek első reakciója a lényeg. Utána már lehet magyarázni a bizonyítványt, az első reakción az már nem változtat, SZERINTEM. Ez volt egyébként az UTOLSÓ reagálásom a játékkal kapcsolatban. Mindenkinek további jó játékot, akár ezzel, vagy bármilyen más játékkal !
2024-04-20 08:09:50
Kedves szortelenke, a fórumot végigolvasva nem értem mi a célod ebben a fórumban? Számomra úgy tűnik mint egy fizetett zsoldos, akit azért béreltek fel, hogy egy szerzőt, vagy játékát lehúzza. Nem az a probléma, hogy amit írsz, hanem az ahogy tálalod, közben a személyedre fektetve a hangsúlyt, miközben az eredményjelző táblán meg vesztésre állsz. Inkább maradjunk kifejezetten a fórum témájánál, ez a saját véleményem.
2024-04-19 21:56:23
OFF:
Szortelenke nagyon vicces nézni, hogy mennyire csak a saját világodban létezel. A Fesztávnál, amikor nem téged igazoltak a like-ok, akkor biztos nem elég gamerek értékeltek.
Ha valaki többet játszik egy játékkal (akár a mennyiség sokszorosát is), mint te (és emiatt valószínűleg sokkal többet tud róla), de online, akkor ő sem gamer, mert neked van egy definíciód.
Ha egy térképen bármerre lehet lépkedni, akkor szerinted az egy rondella, mert kör alakú, mindegy, hogy a világ mit gondol. (Itt jegyzem meg, hogy még a Great Western Trailnek is Track Movement a mechanikája, pedig ott a pálya kezdő és végpontja kvázi ugyanaz - szóval köröket teszel meg, csak pár elágazás van. Szóval még ami inkább hasonlít a rondellára, az sem az az elágazások miatt, de te meg vagy róla győződve, hogy a Caravanserai márpedig rondella.
Nagyszerű, hogy örömet okoz neked egy táblázat játékok mechanikáiról, de ettől nem ér a véleményed senkiénél többet, pláne olyan formában, ahogy tálalod.
A Fesztávnál is (amit egyébként nem kedvelek kiemelkedően) találtál egy részt, ami tényleg nem a legjobb, de nincs eltörve a játék. Még ha tényleg minden játékban csak tojásokat kellene rakni a végén (ami nincs így), a többi része miatt nem véletlenül játsszák több ezren naponta. Nem raknának bele annyi játékot BGA-n sem a legjobbak, ha ennyire egyszerű lenne.
Az első hozzászólásodat én is hasznosként értékeltem, mert legalább ajánlott egy jó ár/érték arányú másik opciót is. Én hiszem, hogy tudsz hasznos tagja lenni ennek a közösségnek, ha a tudásodat nem abszolútumként prezentálod és ha érvekkel reagálnak a hozzászólásodra, vagy piros kezekkel fejezik ki egyet nem értésüket, akkor érvekkel jössz, nem pedig próbálsz szaktekintélynek tűnni (nem sikerül) lenézve másokat. Utóbbit lehet észre sem veszed.. Már azóta megfogalmazódott bennem, amikor hihetetlen beképzeltséggel leírtad, hogy "objektíven helyre tetted mások hobbiját", de mr. zehy megelőzött.
Pierrot előtt pedig le a kalappal, hogy így reagált.
2024-04-19 21:06:28
Kedves Mixike, Pierrot, Kvarclovag és a többiek ! Ha megnézzük a LEGELSŐ hozzászólásomat, amiből kikerekedett ez a "történet", ott még mindig 17 : 3-ra áll a "meccs", a "Zöldkezek" javára :) Ergo : NEKEM ebből az jön le, hogy a TÖBBSÉG azon a véleményen van / volt, amin én is. NEKEM ennyi elég is. Még egy dolog : SZERINTEM NEM fogalmaztam meg a véleményemet olyan durván, hogy ekkora "savazást" kapjak rá, még akkor sem, ha ez egy negatív vélemény volt.... Ezen a fórumon (is) ezek szerint CSAK ajnározni lehet, vagy nem megszólalni, ( max. "névtelenül Kezezni" ) ahogy látom... :( Szomorú dolog ez. További szép estét mindenkinek !
2024-04-18 22:43:38
Kedves feketegabi, kvarclovag és borisztp! Nagyon jólesett, amit írtatok. Gondolkodtam rajta, hogy mi lenne a legjobb lépés. Úgy döntöttem, hogy megnyitom a beszélgetés lehetőségét ismét, de nem e helyütt. Csináltam egy külön fórumtémát "Pierrot - közvetlen vonal" címmel azért, hogy bárki megtalálhasson, ha szeretne. Én szívesen válaszolok minen kérdésre és felvetésre (lásd ott a bevezetőt). Talán tényleg kialakul valamiféle tiszta beszélgetés.
Hogy úgy mondjam, én valóban "komolyan veszem a munkásságomat", vagyis inkább a munkámat, mert lényegében egész nap ez foglalkoztat, és szeretem, és hiszek is benne. Szóval örömmel beszélek is róla, mindarról amit gondolok és tudni vélek. És nem lózung, ha azt mondom, igenis érdekel a játékosok véleménye - és nem csak a megjelent játékokról, hanem a készülőfélben lévőkről, sőt: érdekel, hogy mennyit ér számotokra a fémpénz, a kicsi fémdoboz, a nyelvfüggetlen játékelemek, és sok minden, hiszen ezek mind formálhatják a közeljövő játékait. Ugyan hiszek a művészi szándék mindenhatóságában, tehát a jövőben is olyan játékokat csinálnék, amelyekre a késztetés megszületik a fejemben, és nem szeretném pusztán kiszolgálni az igényeket, de a kivitelezés tekintetében mégiscsak egy termékről beszélünk, ami nektek, a ti szórakoztatásotokra készül, így nyilván - ha egy mód van rá - szeretném, ha eltalálnám az ízléseteket. Szóval a kétoldalú kommunikációból talán mindenki tudna kamatoztatni.
Most akkor - utolsó próbálkozásként - kipróbáljuk ezt a "közvetlen vonalat", hátha forró drót lesz belőle.
2024-04-18 17:01:01
Kedves Mixike, szerintem Pierrot nem állt bele senkinek sem a szabad véleménynyilvánításába, egyszerűen csak ő is élt ezen jogával. Eddig nem volt időm végig olvasni itt a kommenteket, de most, hogy Pierrot is beszállt, és végre időm is lett, elovastam mindet. Kiváncsi voltam, hogy egy szerző, hogyan reagálja le, ha a "gyermekét" bántják, mert hidd el, a szerzőknek minden egyes művük olyan, mintha a saját gyermekük lenne. Szortelenke most pedig, mondhatni a tőle megszokott nyers módon, "rúgott" egyet a játékon.
Számomra üde tényező volt, hogy Pierrot felvállalta ezt a diszkurzust és mindenféle személyeskedés és mellébeszélés nélkül érvelt, illetve észérvek mentén válaszolt. Alapvetően higgadt, nyugodt embernek tartom magam, de én nem hiszem, hogy ezt így le tudtam volna hozni.
A túlárazottság egy fura fogalom, attól függ, hogy miben méred az árát, élményben, anyagminőségben, vagy azok összességében. Ha jól értem a Crew-t élmény alapján ítélted meg, ezzel szemben fura, hogy a Caravanserait meg külső szemlélőként, tartalom alapján.
Kedves Pierrot, egyetértek Kvarclovaggal és Gabival, örömmel olvastam a soraidat. Mindig jó, ha itt a fórumon megjelenik egy szerző, mert ez számomra azt mutatja, hogy tényleg komolyan veszi a "munkásságát" és érdekli egy művének az utóélete, törődik a játékosok véleményével. Hasonlóan tetszett, hogy a TJÜ-n is magad képviselted a játékaidat. Számomra, és hidd el sokan mások számára is, fontos ez a hitelesség, és persze a lehetőség is, hogy egy játékkal kapcsolatos kérdésre első kézből, közvetlenül az alkotótól kaphassak választ.
Kedves Szortelenek, manapság annyi játék van, hogy nagyon ritka az amikor valaki egy teljesen új mechanizmussal tud előrukkolni, és ha új, az sem biztos, hogy jobb. Persze két mechanizmust is összevetni, hogy melyik a jobb badarság lenne. Jellemző a régi jó bevált mechanizmusok alkalmazása némi csavarral, ami már lehet egyedi és lehet, hogy éppen annyira fűszerezi meg az egész játékot, hogy ki tud tünni társai közül.
2024-04-18 15:22:03
Kedves pierrot! Én feketegabival értek egyet, Mixikével ez esetben egyáltalán nem. Nagyon jó volt olvasni a véleményedet, érdekes dolgokat írtál. Semmi bántó nem volt benne, nagyon korrekt válasz volt. A pumigémes beszélgetést is nagyon élveztem, annak ellenére, hogy a te játékaiddal nem játszom, mert semmilyen euróval nem szoktam játszani, ugyanis én az absztraktok környékén érzem jól magam.
A túlárazott dolgot meg sose értettem. Ha valaki úgy érzi, neki ennyiért nnem éri meg, akkor nem veszi meg és kész. Maga Mixike mondja a kiváló példát, neki 10 ezret is megérne a Crew. Nekem meg ingyen se kéne. Mi a megoldás? Ő örömmel megveszi a bolti áron, én meg nem veszem meg, és mindketten boldogok vagyunk ezzel a döntésünkkel.
Ja, és ami a reklámot illeti: szerintem nagyon is jó reklám, ha egy fórumon a szerzővel lehet beszélgetni.
2024-04-18 14:50:09
Számomra (és a zöld pacsik alapján még sokaknak) üdítő volt olvasni a játéktervezői gondolatokat is, szóval egy ilyen vélemény alapján ne mondj le a szabad véleménynyilvánításodról! 😀 Nekem egy pillanatra sem tűnt úgy, hogy beleálltál volna ebbe, sokkal inkább te is éltél ezzel a lehetőségeddel, és egy elég érdekes, informatív diskurzus alakult ki belőle, amelyet nem elfojtani kéne, hanem támogatni még több ilyen megjelenését. Én várlak vissza. 🙂
2024-04-18 14:16:16
Mixike, rendben, megfogadom a tanácsod. Nem fogok hozzászólni semmihez. De nem azért, amit mondasz, hanem azért, mert láthatóan nincs értelme. Értelmes, őszinte beszélgetésnek itt sincs helye. Ugyanis ha a korábbi hozzászólásaimból valaki azt a következtetést vonja le, hogy én "védem a játékaimat", vagy pláne "beleszállok a szabad vélemény nyilvánításba", akkor az vagy nem tud olvasni, vagy mindenre rávetíti az ellenszenvét és rosszindulatát. Miközben kioktat arról, hogy mi lenne bölcsebb pl. a játéktesztek terén, és én kapom meg a többi disztribútor helyett, hogy "futószalagon adok ki címeket". Köszönöm, erre nincs szükségem. Megpróbáltam a közvetlen kommunkációt, pl. beszélgetni mechanizmusokról, de ezek szerint ez nem így megy, az ember csak odatartja az arcát a pofonokért. Semmi gond, a "piac válaszait" ismerem, annak őszinteségével nincs, eddig sem volt problémám. Sose vegyetek "nem megnyerő, túlárazott játékokat"!
2024-04-18 13:03:31
Kedves Pierrot,
Érthető, hogy a saját játékodat véded, de az szerintem nagyon rossz reklám, ha valaki szabad vélemény nyilvánításába beleáll a játék szerzője.
Az árképzés pedig szubjektív. Függ attól, hogy milyen élményt ad a játék, mennyi komponense van, azok milyen minőségűek stb, stb. Pl. szubjetkíve számomra egy the crew bolti áron is alulárazott, mert hihetetlen mennyiségű partit beletettünk. Nagyon magas élményt nyújt számunkra, ha 10.000 Ft lenne akkor is megvenném. Ugyan nem aktív játékosa volt egy caravanserai partinak, csak kívülről figyeltem miközben vártam a saját asztaltársaságomra. Azok alapján amit láttam számomra nem megnyerő, túlárazott a tartalomhoz képest. Talán bölcsebb lenne nagyobb teret hagyni a tesztelésekre a játékoknál, nem pedig futószalagon adni ki a címeket. De majd a piac megválaszolja ezt :)
2024-04-18 11:39:29
Köszönöm a válaszod, de nem győztél meg :) ! Viszont további sok-sok Caravanserai eladást kívánok Neked / Nektek !
2024-04-18 02:44:01
Még valami: az ár kérdése. Nos, választhattunk volna, hogy olcsóbb alapanyagokból, rosszabb minőségű, és csúf, cserébe valamivel olcsóbb terméket hozunk létre, hogy az erre legendásan túlérzékeny magyar közönségnek ne jusson eszébe megjegyzést tenni az árra. De nem akartunk. Persze könnyű összehasonlítani a hatalmas gyártási csomagokból lehasított disztribúciós kiadányok áraival, meg a (szerintem hibás, egyenesen piacrontó) gyors leárazások eredményeivel, de (sajnos vagy nem sajnos) mi nem abban a cipőben járunk. Az övékénél sokkal több munkát végzünk - kiadást, és nem lokalizálást -, ráadásul (egyelőre) kizárólag nektek, a magyar piacra szánva a termékeinket. Az volt a víziónk, hogy ezeknek a "szerelemgyerekeknek" itt kell világra jönniük. Ez egy családi vállalkozás, és nem keressük degeszre magunkat (egy játékon jóval kevesebbet, mint egy disztribútor), de nem panaszkodom, úgy tűnik, hogy sokan vannak, akiknek örömet okoztunk eddig is. Abban bízom, hogy a magyar játékosok a produkciót egészben nézik, az elményért fizetnek, és nem úgy keresnek egy újabb játékot, hogy teszem azt, "melyikben van olcsóbban elérhető rondel mechanika". De sokadjára hangsúlyozom: nem állítom, hogy a mi termékeink jobbak, szebbek - pusztán valós alternatívát jelentenek, és majd mindenki eldönti a részletek megismerése után, hogy számára ez mit jelent, pl. elfogadható-e az ár, amibe ez az egész kerül. Mindazonáltal a kereskedelmi partnereink egytől egyig reálisnak tartották az árazásunkat mind a Cuvée, mind a Caravanserai esetében. Igyekszünk tehát ebben a mederben haladni tovább.
2024-04-18 02:24:45
Kedves szortelenke! A játékmechanizmusokat nem tárgyalja semmiféle tudomány, nincs a játéktervezésnek akadémiája, nem kapunk erről diplomát egyik intézményben sem. Ezt fontos leszögezni. Így egyrészt nincs egzakt válasz a kérdésedre, és természetesen a végtelenségig vitatható a dolog. Mindazonáltal a szokásosság és a tervezői célok ismerete kicsit világossá teheti a dolgot. A rondella esetén jellemzően egy irányba tartanak a jelölők, az egymásutániságnak jelentősége, kifejezetten szerepe van, mint ahogy sok esetben a körkörösség újrakezdésének is. Sokkal inkább egy lineáris út "körbezárásáról" van szó. A Caravanserai-nál nem volt ilyen cél, és ez láthatóan nem is kap hangsúlyt. Itt elképzelhetsz egy, a jelenlegitől eltérő formájú rácsrendszert is, ahol valamilyen szabály szerint közlekedsz, vannak elágazásai és lineárisan egymás után következő elemei is, de ezeknek csak az elérése a fontos, nem a sorrendje. A mozgást triggerelő eszközök nem annyira jellemzői ennek a mechanikának, emitt kocka, amott kártya, de lehet bármi más. A Caravanserai-ban semmi nem kezdődik újra, ha valamely kiinduló mezőtől lépsz el ismét. Az egyes akciók elérésének sorrendje persze számít, de csak a távolságok szempontjából, nincs ezekben fokozás, bármi "elgörbített linearitás". Ha játszol a játékkal, az a célod, hogy - akár a többiek pozícióját, akár a különféle útvonalakat és irányokat kihasználva - mihamarabb elérd a célodat, amivel közelebb kerülsz a megoldáshoz. Én érdekesnek tartottam ezt a megközelítést (nem is nagyon találkoztam hasonlóval), valamint izgalmas volt az is, hogy a kockahasználat ott van csábításként, de nem muszáj vele élni - én magam gyakran ki is zárom a játékomból. Szerintem a konverzióknál és a pénzgazdálkodásnál is vannak eredeti megoldások, de nem az "eredetieskedés" volt a célom. Csak egy szórakoztató, okos és szép játék. 150-200 pozitív teszt után döntöttünk a kiadás mellett. Emellett egyik játék sem tetszhet mindenkinek, ez tény. Én viszont szeretem. Ez is. :)
2024-04-16 23:56:27
Szia Pierrot ! A játékodat milyen típusba sorolnád be, ahová a legjobban beillene ? Mert ugye azt írod, hogy NEM rondellás, hanem egy lépésszámhoz kötött akcióválasztás. Akkor a rondella mi ? Szerintem tök ugyanaz, csak máshogy van megfogalmazva. Ha tévednék, nyugodtan javíts ki. A Vörös Katedrálist is azért hoztam fel példának, mert ott is kötött számú lépéseket ( D6 ) lehet megtenni egy adott nyersanyag megszerzéséhez, ( szintén egy körről beszélünk, ami lehetne hatszög, stb. alapú is ) de az egy több rétegű játék, mint a Tiéd. Ugye a dobókocka értéke is egy kötött szám, még akkor is, ha ez a szám változik majd a dobások függvényében. ( A Te játékodban is lehet "kockáztatni" egy D6 kockával :) ) Az, hogy a játékodban nem csak körbe lehet menni, hanem "át is lehet vágni" a körön, meg visszafelé is lehet haladni, attól SZERINTEM ez még rondella mechanika, még ha nem is "tipikus". De miért is nem az ? Egyébként írtam is a hozzászólásomban, hogy aki ilyen típusú játékkal még nem játszott, annak hajrá. Megnézve az értékelést, kaptam rá +16 zöld kezet a 0 piros minusz ellenében, szóval nem csak én gondolom ezt így, hanem ezek szerint sokan mások is.... Viszont magát a játékodat nem érzem kevésnek, ahogy írtad, ezt nem is értem, hogy miből szűrted le... Aki nem játszott életében ilyen játékmechanikával, annak egy jó választás lehet ez a játék, csak hát az ára ugye, azzal barátkozni kell :) Az öreg motorosokra gondolva írtam, hogy egy sima rondella a játékmotor alapja és nincs benne semmi újdonság, mert tényleg nincs. Pénz gyűjtögetés ( ami GYP lesz ), nyersanyag szerzés / beváltás, hitel, kis és nagy megbízás. A szokásos recept....
2024-04-16 20:21:04
Kedves szortelenke! Igazán nem szeretnék a játékélményekkel kapcsolatban belemenni vitákba, hiszen ez a ti dolgotok, azaz szerzőként és játékosként is tudom, hogy kinek ez jön be, kinek az, különösebben nincs jelentősége. Egyetlen dolog azonban megragadta a figyelmem, és mivel azt írod, hogy te híresen sokat foglalkozol a játékmechanikákkal, gondoltam, erről elbeszélgethetünk. Ugyanis HKornélnak valamiben igaza van: a Caravanseraiban nincs rondella mechanizmus, legalábbis semmiképpen nem tipikus, és messze nem olyan, mint az említett példajátékban. Igazán nem jelent ez semmi különöset, mert nem hiszem, hogy a játékosoknak jelentős része konkrét mechanikák alapján választ vagy utasít el játékokat, de ez itt egy lépésszámhoz kötött akcióválasztás, nincs szerepe annak, hogy a mezők körbe vannak rendezve, vagy sem. Nem mellesleg mindazokra, akik sokat játszanak és elemzően foglalkozak a játékokkal általában igaz (így rám is), hogy nehéz meglepni őket. Ha az újdonságot keresném az új játékokban, évente 3-4 dobozt vennék legfeljebb a jelentős méretű gyűjteményembe. De a játékosok 80-90%-a nem ilyen. Sok újszülöttnek a régi vicc is újként hat, másrészt nem hasonlítgat semmit olyan játékokhoz, amelyket nem ismer, így ő megtalálja az újdonságot pl. a Caravanserai-ban is - mert az sokszor abban keresendő, ahogyan az ismert elemek összeállnak egy közös cél érdekében. De természetesen ettől még te érezheted kevésnek. Más nem érzi annak. Nincs erre etalon.
2024-04-16 16:36:35
Én azon a véleményen vagyok, hogy a társasági élmény nem a társasjáték sajátja. Velejárója persze, de nem olyan kelléke, ami mindenki számára ugyanolyan lenne. És főleg hiba lenne egy társasjáték jóságát a társasági élményből megítélni. Nekem hatalmas élményem, amikor a barátaimmal rizikóztunk (amúgy magunk gyártottuk), de ettől az még nem egy jó játék, vagy legalábbis én nem tartom annak. És a barátaimmal nemcsak társasozni jöttünk össze. Sokszor bográcsozni, kirándulni, szüretelni, stb. És a társasági élmény akkor is megvolt.
Úgy érzem, te eléggé beszűkíted az igazi társasjátékos definícióját arra, ahogy te játszol. Ha még hozzátennéd, hogy maga gyártotta le a társast, amivel játszik, akkor talán csak te felelnél meg a definíciódnak. De nekem az se fáj, ha nem vagyok igazi társasjátékos. Az élményem a több száz zsugapartiról (több ezer leosztással), a versenyekről akkor is megmarad, és most is tudom élvezni az online játékot, mert most erre van lehetőségem.
Hogy ki, mennyit játszott és milyen játékkal, azt mindenki maga tudja megmondani, bár, ha jól értem, azt se fogadnád el. Persze mért kéne akkor elfogadnunk neked, hogy te több komoly euróval is játszottál több, mit 40 alkalommal?
Azt hiszem jobban járunk, ha csak magukról a játékokról mondjuk el a véleményünket (és igen, akkor is, ha az rossz), és nem azt méregetjük, ki a nagyobb játékos.
2024-04-16 13:46:47
Szerintem azért meglepődnél egy "hivatalos" ( értsd, nem csak valamit "bemondok" ) véleménykutatás ( már amennyire ez kivitelezhető lenne, de nem az :) ) után, hogy hányan vannak itt, akik ( nem online ) játszottak egy régen birtokukban levő játékkal, ahol a játékidő mondjuk átlagosan 2 óra és keményen kell benne gondolkodni, 40+ partit.... :) És megint egy "negatívozható" vélemény RÉSZEMRŐL : az az igazi társasjátékos, aki nem online tolja a játékokat, hanem setuppol, áthívja a barátait játszani, leül a gyerekével, közben beszélgetnek, esetleg olyan témáról is, ami nem szervesen az adott, asztalra kitett játékhoz kötődik stb...Én ezt így látom igazi társasjátékozásnak, mint ahogy ez a nevéből is kitűnik :)
2024-04-16 12:46:53
Én szeretem a negatív véleményeket is, és a karcosan megfogalmazott véleményeket is, meg a vitákat is, mert azokból lehet a legtöbbet megtudni egy játékról. De a ki a társasjátékosabb társasjátékos hasonlítgatásnak, versenynek nincs értelme, te se menj bele ilyenbe.
De azért válaszolok a felvetéseidre is, a saját szemszögemből:
Én nálad sokkal szigorúbb szemmel nézek a játékokra, ezért nagy részük eleve nem is érdekel, de nem értem, ez a szigorúság mért lenne szempont bárki másnak? Ahogy a te szigorod se feltétlen szempont a többieknek.
Többen is vannak itt akik bőven 40+, sőt 100+ partit tettek nehezebb euro játékokba. Gondolj csak arra, hogy többen is játszanak itt online, ahol 100 parti hamar összejön ám. Nem magamra gondolok, mert bár több játékkal is bőven 100, akár 1000 parti fölött vagyok, de ezek egyike sem komoly euró.
Sokan, sokféleképpen társasozunk. Ami egy szórakozás, kikapcsolódás, közösen töltött idő vagy épp versengés. De egyik forma sebb jobb vagy több a másiknál. Ha valaki a gyerekével játszik Rókanyomont, ő pont olyan joggal van itt, és ér annyit a véleménye, mint aki 40+ játszmát tett bele valamelyik Lacerda játékba. És vannak, akik nemcsak játszanak, hanem gyűjtenek is (itt a többség, szerintem), ami még egy plusz szempont.
Az viszont igaz, és szerintem jogos is, ha valaki, aki sokszor játszotta az adott játékot, vitatja annak a véleményét, aki néhány parti után mondott véleményt (ahogy a jutuberek is gyakran). Sokalva pl. a szerencsét vagy keveselve az interakciót. Azért ezt a kettőt hozom föl példának, mert ezeket látom a legtöbbször tévesen megítélni, és én is ezekben tévedek legtöbbször, ha csak pár játszmára alapozom a véleményemet.
2024-04-16 12:05:04
Kedves HKornel ! Nem tudom mennyire vagy képben velem kapcsolatban. Én annyit foglalkozom társasjáték mechanikákkal, hogy SZERINTEM ezen az oldalon nincs is olyan játékos, aki ilyen szinten tolná ezt a dolgot. ( Külön excel táblázat van készítve rengeteg játékról, tételesen kigyűjtve, hogy "mit tud", milyen mechanikák mozgatják stb.) Nekem ez egy hobbi, semmi más. Persze, nagyon szeretek én és a családom is társasozni, de én nekem nem ez a fő hobbim, hanem játékok (rengeteg) "apróra" szedésére, szétcincálására "megyek" rá. ( Nagyjából 12 éve...) EGYÁLTALÁN nem a lejáratás a cél, ezt nagyon rosszul látod :( Én nagyon szigorú szemmel nézek egy játékot és nem a rózsaszín ködön át látom, mint sok tulajdonos, aki ezt , vagy BÁRMILYEN más játékok frissen megvett, vagy akár van régebbi játéka, benne mondjuk 40+ partija. ( Vannak itt ilyen játékosok egyáltalán, aki egy komolyabb "hangvételű", SAJÁT KEDVENC játékával ennyit játszik/játszott ? :) Itt nem a negyed órás fillerekre gondolok, hanem egy erős euro játékra, min. 1 1/2 - 2 óra játékidővel...) Általában ( ha visszanézed a játékok leírásainál ) én mindig kapok hideget - meleget, egy-egy kommentem után, mert nem értik az emberek miért írok ilyeneket. Azért, mert ez a véleményem. Ide ne csak magasztaló kommentek kerüljenek, amik felhúznak egy játékot, hanem igenis legyen olyan, aki ugyanazokat a jó tulajdonságokat nem írja le, hanem a saját meglátása szerint leírja a negatívokat is, amiket meglát egy játéknál. Ez szerintebb fontosabb, mint egy magasztaló komment. Teljesen osztom porcine és maricusi véleményét egyébként, messzemenőkig !
2024-04-16 07:55:26
Több amerikai (USA) filmben láttam - és nagyon tetszett -, hogy az iskolákban van vitakör, és versenyek, aminek a győzteseiért az egyetemek versengenek. Itthon sajnos úgy tűnik, hogy ha valaki más véleményével szembe megy az már ellenségeskedés, lejáratás, de mindenképpen egy negatív felütést kap.
Én kifejezetten szeretem, amikor egy-egy játék alatt azok is elmondják a véleményüket akiknek nem tetszett, még annyira sem mint a mostani esetben szortelenke'nek.
A lényeg a kultúrált, érvekkel megerősített hozzászólás. Az már mindenkinek a saját felelőssége, hogy ezeket a hozzászólásokat, hogyan kezeli.
2024-04-16 07:23:24
Kedves HKornel! Miért lenne az lejáratás, ha valaki leírja a véleményét egy játékról, és az negatív? Pont ezért járunk ide, hogy több álláspontot is meghallgassunk egy adott játékról, amik alapján dönteni tudunk. Örömmel olvastam a tiédet is, akárcsak szortelenkeét. És persze hogy van értelme másik játékhoz hasonlítani, hiszen hasonló mechanikákkal dolgozik, mint a Vörös Katedrális. Nem ugyanolyan, csak hasonló, ezért is hasonlította szortelenke hozzá. Kíváncsian várom a hosszabb beszámolódat. Virágozzék minden virág!
2024-04-16 04:56:32
Nem adom a velemenyed. Szerintem megeri az arat. Ilyen egy mai jatek, ahol az alkatreszekert is fizetni kell. Es ez szuperul ossze van rakva. Penteken megvettuk, egesz hetvegeen el sem pakoltuk. Lenyomtunk vagy 9-10 menetet, es meg mindig nem unalmas. Semmi ertelme mas jatekokhoz hasonlitani. Ez itt szerintem nem is rondellas. Akarmerre mehetsz benne, nem csak korbe-korbe. Mi imadjuk, de mindenkinek mas jon be. Erdekes, hogy te azert irtal ide, mert neked nem tetszik. Mintha a lejaratas lenne a celod.
Az alábbi játékok a hasonlítanak leginkább a(z) Caravanserai társasjátékhoz