- Ismertető
- 2019.09.25. 07:00:00
iKnow - Tudod, vagy nem tudod?
Manapság a kvízjátékok csillaga leáldozóban van, pedig nem is olyan régen még a televíziók elött izgultunk a Legyen Ön is Milliomos, Áll az alku, és a Maradj Talpon játékosainak. Valamiért fényüket vesztették ezek műsorok, és ezzel együtt a társasjátékok piacán is már csak ritkán tűnik fel egy-egy darab ebben a kategóriában. A műveltség alapú játékok mára erősen háttérbe szorultak a változatos mechanikájú és gyönyörűen illusztrált társasok mögött.
Ennek oka az lehet, hogy a „régi idők” műveltségi játékai alapvetően ugyanarra a sémára készültek: a kártyahúzás után a játékos igyekezett válaszolni a feltett kérdésre. Ezek a játékok nem jelentettetek túl nagy szellemi kihívást, hiszen vagy tudtuk a választ, vagy nem és a végén általában a bölcs nagypapa, vagy a színötös tanuló diadalmaskodott. Mégis ki szeretne ilyenekkel játszani, ha mindig azt érzi, hogy az ő tudása egyszerűen nem elég, hogy a többiekkel felvegye a versenyt?
Na de ezek tükrében miért érdemes az iKnow-val foglalkozni, mitől lesz ez jobb, mint a többi játék ebben a mezőnyben?
100-ból 1
Az iKnow egy igazi műveltségi partijáték, bár az alapmechanikája nem sokban különbözik a többi hasonló játéktól, de valamitől mégis más.
Itt nem csak a saját tudásunkban kell biztosnak lennünk, hanem ismernünk kell a játékostársaink műveltségét is. A játékban bevezettek egy licitrendszert, ami nagyban ellensúlyozni tudja a témakörökben való jártasságot, és nagyobb szerepe lett az intuíciónak, a taktikának, az ön- és társismeretnek.
Mi van az első ablak mögött?
A játék 1600 kérdést tartalmaz 400 kártyán, a Hírességek, Világ, Termékek és műalkotások, Jelenségek és események témaköreiben. A dobozban találunk még egy játéktáblát, 6 különböző színben iKnow és iBet bábukat, 1 pontot érő fehér és 5 pontos fekete zsetonokat.
Minden játékos kiválaszt egy azonos színű iKnow és iBet bábúpárt, kijelöljük a kezdőjátékost, aki választ egy témakört majd húz egy kártyát. A kártyáról felolvassa a témakörhöz tartozó kérdést, majd a többiek a szögletes mezőkön sorban megtippelik, hogy hány segítség után tudnak helyesen válaszolni. Ez után az iBet bábukkal fogadásokat teszünk, hogy egy általunk kiválasztott játékos tud-e helyes választ adni.
A kezdő játékos felolvassa a kérdéshez tartozó első segítséget, majd a 3 pontos vállalást tevő játékosoknak válaszolniuk kell. A válaszok után elhangzik a második segítség, majd a feleletek után a harmadik.
Mivel a játékosok egymás után, szóban válaszolnak, fontos, hogy a felolvasó semmilyen utalást ne tegyen a kérdés nehézségére, vagy a válasz helyességére, mert ezzel komolyan befolyásolhatja a többieket.
A válaszok után a felolvasó elmondja a helyes megfejtést, kiértékeljük a vállalásokat és a tippeket. Minden játékos, aki helyes választ adott, megkapja a vállalásának megfelelő pontokat (1 segítség után 3 pont, 2 után 2, 3 után, 1 pont), aki pedig helyesen tippelt, az plusz 1 pontot kap. Aki a kérdésre rossz választ adott nem kap levonást, viszont aki rosszul tippelte meg az ellenfele válaszát, attól 1 pontot levonunk.
A kör végén a kezdőjátékostól balra ülő lesz az új felolvasó, és ez addig megy körbe, míg valaki össze nem gyűjt 20 pontot.
Ki-mit-tud?
Mint minden partijátékot ezt is nagyobb létszámmal érdemes játszani. Minél több emberre fogadhatsz annál élvezetesebb a játék, ami a legjobb 5 játékossal. Bár megoldották a 2 fős játékmódot, ez inkább csak erős kompromisszumokkal valósult meg.
Mivel a szabályban semmi nem korlátozza a gondolkodási időt, így megengedhettük magunknak, hogy akár 5 percig gondolkodjuk a feleleteken, amitől eléggé elnyúlt a játékidő. Ezért mi beletettünk egy homokórát, ami egy percre redukálta a válaszadást. Így már szépen belefértünk a 35-45 percbe.
Az 1600 kérdés jó pár partit garantál, pláne, hogy egy játék alatt 12-16 kérdést használtunk el. A kérdések többsége nem különösebben nehéz, de ritka, hogy valaki az első segítség után kitalálja a megfejtést. A témái nagyon átfogóak: a történelmi eseményektől kezdve, a gasztronómián és a sporton át egészen bulvár médiáig. Ráadásul a kérdések nem is igazán „konkrét” dolgokra vonatkoznak, csak meghatároznak egy kérdéscsoportot, például: “Melyik állat?” vagy “Melyik magyar politikus?”. A klasszikus kvízjátékoktól eltérően itt nem a lehetőségek között kell megtalálnunk a helyes választ, hanem a segítségek szűkítik le a kört.
Mivel a játék nem bünteti a nem tudást, viszont értékeli a jó tippeket, így az is jól járhat, aki a másik válaszadásán próbál nyerészkedni, emellett a játék egyszerre nyúl a múlt és a jelen tudásához. És talán pont ezért van létjogosultsága több generációnak is az asztalnál. Lehet, hogy a nagyapa ismeri a II. világháború összes mozzanatát, de nem tudja kicsoda Beyoncé Knowles.
Értékelés
Az iKnow mégiscsak egy kvízjáték, így elsősorban e műfaj kedvelőinek tetszett igazán, viszont a licit és a blöffölős taktikai elem bevonása utat nyitott azok számára is, akiknek nem ez a stílus az erősségük.
A kérdések szerteágazóak, rengeteg témát összegyűjtöttek, az általánostól egészen a réteg műfajokig. A segítségek néhol kiegyenlítetlenek, van hogy a harmadik után sem jutottunk a válasz közelébe, de a következőnél már az első után mindenki tudta a megfejtést.
Szerintünk a minimál dizájn szépen passzol a játék letisztultságához. A kártyák jó minőségűek, viszont a szövegek betűmérete idősebbek számára nehezen olvasható. A narancssárga és a piros bábu színe annyira hasonló, hogy játék közben gyakran összekevertük.
Bár a játék 6 főig játszható, szerintünk jól működik nagyobb társaságban is, ha a játékosok csapatokat alkotnak.
Konklúzió
Ezt a játékot elsősorban olyan emberekkel érdemes játszani, akiket ismerünk, és velünk hasonló tudásszinttel rendelkeznek. Úgy gondoljuk eltérő tudásszintű játékosok között leginkább annak van nagyobb esélye a győzelemre, aki 2-3 pontos válaszokat ad, viszont az is hatékonyan felveheti a versenyt, aki mindig helyesen fogad a válaszadásra.
Van, akinek bejön ez a játék és van, akinek nem, de az biztos, hogy a kiadó jó érzékkel csavarta meg a klasszikus kvízjátékokat, és emelte új és interaktív szintre.
Hogy mitől volt számunkra izgalmas a játék? Talán a folyamatos egymásra figyeléstől és a licitek sikerétől, de az biztos, hogy az egész játékot átjárja valami különös atmoszféra. Bárhogyan is, az iKnow kitűnő ötvözete a műveltségnek, a taktikának, az interakciónak és a blöffnek.
A(z) iKNOW társasjátékot a Reflexshop biztosította számunkra!
Keresd fel a boltot és tekintsd meg a játék adatlapját!
MEGNÉZEM A JÁTÉKOT
Támogasd Te is a Tarsasjatekok.com-ot!
Járulj hozzá Te is, hogy legyen YouTube, podcast tartalom és hogy még több társasjátékot bemutathassunk! Minden támogatónk közösségi pontokat kap és a legnagyobb támogatóinknak egy nagy dobozos társasjátékot adunk ajándékba!
Hallatlan - Bujkáló surströmming
Ismertető | 2024.10.25. 20:10:00Ha vág az eszed, mint a borotva, és szeretsz hallatlan válaszokat kitalálni meghökkentő kérdésekre, akkor jó helyen jársz. Itt az utolsó cseppnyi kreativitásodra is szükséged lesz.
Pingvin légitársaság - Zűrzavar a kapcsolók között
Ismertető | 2024.12.21. 14:00:00Figyelj! Négy szürke gomb: ventilátor, ejtőernyő, ventilátor, gázmaszk. A gázmaszkot kell megnyomni! Nagy piros tekerő, körbe mindenféle jel, a négylábú pókra tekerd át! Kék mosógépszerű, alatta két kék gomb, a bal oldalit nyomd meg!
Népszerű
Pingvin légitársaság - Zűrzavar a kapcsolók között
2024.12.21. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóSarkvidék - Hangolódás télre
2024.12.17. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóTriot minden háztartásba!
2024.11.30. 19:46:00 / Ismertető, BemutatóSimilo – A néma barkohba
2024.12.19. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóKluster – Mágneses vonzerő
2023.12.13. 17:25:00 / Ismertető, Bemutató
Friss
Babaróka karácsonya - Ünnepi hangolódás ovis kortól
2024.12.23. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóBabaróka a családjával nekilát a karácsonyfa díszítésnek, de jajj a díszek szétgurulnak, elbújva mindenféle zegzugos helyen a szobában. Gyertek, keressük meg együtt az összes díszt és öltöztessük ünnepi díszbe a fenyőfát!
Pingvin légitársaság - Zűrzavar a kapcsolók között
2024.12.21. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóFigyelj! Négy szürke gomb: ventilátor, ejtőernyő, ventilátor, gázmaszk. A gázmaszkot kell megnyomni! Nagy piros tekerő, körbe mindenféle jel, a négylábú pókra tekerd át! Kék mosógépszerű, alatta két kék gomb, a bal oldalit nyomd meg!
Similo – A néma barkohba
2024.12.19. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóHasonlít, vagy nem hasonlít? Ez itt a kérdés! Na de miben hasonlít? Mindegyiknek nagy a feje? Vagy van kalapja? Esetleg nemzetiség, kor, foglalkozás? Ja, hogy mindkettőnek arany gallérgombja van. Naná, hogy egyértelmű…
Sarkvidék - Hangolódás télre
2024.12.17. 14:00:00 / Ismertető, BemutatóGyűjts minél több ugyanolyan állatot egymás után, és tedd minél erősebbé a titkos totemállatodat!